Akustikpaneler og radiator

Jeg har en væg i køkkenet som kaster en del lyd ind stuen og overvejer at sætte akustikpaneler op. Men jeg har 2 ​spørgsmål.
Der er en radiator på væggen med 50 mm luft til væggen. Hvis jeg fører akustikpaneler på 18 mm ned bagved reduceres dette til 32 mm. 
1. Er det et problem i forhold til radiatorens cirkulation og effektivitet?
2. ​Kan der blive problemer med at panelerne suger fugt og mados til sig?
På forhånd tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil ikke påvirke radiators effekt med noget nævneværdigt. Luften skal nok kunne cirkulere.

Med normal udluftning og tændt emhætte kan jeg ikke se det skulle kunne sætte sig. Træstave skal nu nok tørres af i ny og næ alligevel
RGK har ret. Eneste problem med akustikpaneler i dit setup er rengøringen bag radiatoren. Det bliver stort set umuligt.
Alternativ kan du lime stave sammen så du får en pæn “plade” rundt om radiatoren. Se evt. under projekt. Hvor jeg har limet stave sammen mod gulv og ved fals. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Hvordan har du fundet ud af at det er en bestemt væg, der kaster lyden ind i stuen?

Hvis der er støjkilder i køkkenet vil noget lyd gå direkte til stuen, noget lyd vil ramme bagvæggen og blive kastet ind i stuen. Så alt andet lige, vil højest halvdelen af lyden komme fra bagvæggen. Altså et fuldstændigt stop for refleksioner fra bagvæggen vil betyde en dæmpning af lyden på højest  3 dB fra køkkenet.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis