Monoblock luft/vand varmpepumpe + fastbrændselsfyr

Hej. 

Jeg har i tankerne at bygge en panasonic luft/vand varmepumpe sammen med et eksisterende brændefyr (Orlan 25kW). 
Kan regne mig frem til at skal bruge en 12kW model, har erfaring med Panasonic så tænkte det skulle være denne:
https://ao.dk/wh-mxc12j9e8-lv-mb-32-udedel-346788071
Det nuværende setup er brændefyret med 1000L akkumeleringstank og med laddomat til at lagre og mixe vand i akkumulering. 
Dertil en "Pannex Combi Eco varmtvandsbeholder 100L" til brugsvandsopvarmning som altid har kørt uden elektrisk varmelegme sluttet til.

Mit sprøgsmål er installationen, mere præcis hvordan det smartest bygges sammen med brændefyret?

Det drejer sig om 3-vejs ventilen, og hvor det er mest hensigtsmæssigt at sætte den. Nedenfor er vist Panasonics eget forslag til placering. Som vist vil varmepumpen arbejde "ind" i akku-tank hvor jeg egentlig var af den opfattelse at varmepumpen skulle have fremløb sat på "efter akkutank".
Varmepumpen vil så selv skifte på 3-vejsventilen når den skal varme på varmtvandsbeholderen, og skifte tilbage når der er behov i akku-tank. Der ligges en temp. føler over i varmtvandsbeholder.

Hvad mener I - er Panasoninc's måde den rigtige?

Det skal siges at brændefyr-setuppet eller er 100% magen til skitsen (minus varmepumpe), men havde dog tænkt mig at sætte kontraventiler i mellem de nu 2 stk. 3-vejsventiler så der ikke skal være signaludveksling mellem fyr og vp. På den måde kan vp kører og passe sig selv, og skulle der være koldt kan man putte brænde i fyret og booste op, og eller blot lade fyret dø ud.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til på tegningen at Varmepumpen kan bruges direkte sammen med dit brændefyr. Tænker at der i menyerne i VP er mulighed for at styre det hele.
Ville ikke selv sætte kontraventiler på - tænker at Panasonic styringen selv skifter 3-vejsventilerne - så det hele passer (Forventer at begge 3-vejsventiler kører modsat når der skiftes, så der lukkes af til den anden varmeenhed).

Har du prøvet denne beregner: https://forhandler.dvi-energi.dk//beregning

Hej Thomas_Mygind
Den anden 3-vejs ventil styres nemlig ikke af VP, men af en ekstern lille enhed der doserer vand ud fra toppen på akkumuleringstank. Så denne vil kører "stand alone" hvilket også er fint, men vil du bare kræve 4 stk. kontraventler for at sikre korrekt flowretning ud af da 2 stk. 3-vejsventiler.

FIn beregner! Den fortæller mig et varmehov på 9,3kW, så er det ikke helt skævt med en 12kW vil jeg mene.

I øvrigt tænker jeg det er godt ift. antal start/stop på VP at kunne arbejde i akkumuleringstanken, så det ikke slider så meget på den.
Vær OBS på at varmtvandsbeholder skal være med stor spiral ellers går varmepumpe i flowfejl
Så vidt jeg husker er T-cap med frekvensstyret kompressor, så du kan få måske 3-12 kW ud afh. Af forbrug. Det betyder også at du kan nøjes med en mindre buffertank.

Kontraventiler giver tryktab, som ikke er godt, og de skal være store, måske 1 tomme. Kan du forbinde den nuværende 3-vejsventil til Panasonic i stedet, så er det er bedre.
Jeg kan godt følge dig. Men er i tvivl om det kan lade sig gøre. På diagrammer kan jeg se der kun er mulighed for 1 stk. 3-vejs ventil. Og så er der også et problem med at der både skal en føler i varmtvandsbeholder og akkumuleringstank.

Alternativt skal man droppe alt det med 3-vejs styring, og bare lade den arbejde kun på akkumuleringstank hvor panasonic blot har en temp. føler sat i akku-tanken. Og så lade den køre eftet et setpunkt med en god deltaT. Setpunkt måske på 55 grader.

Der er på anlægget allerede monteret en frem + retur (med cirk. pumpe) fra akku-tank som kører over til vandvamer + noget gulvvarme, hvor varmtvandbeholder regulerer på returventil.

Begynder man så at fyre vil fyret hurtigt overtage og "sætte varmepumpen" ud af drift?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis