Hej.
Jeg har i tankerne at bygge en panasonic luft/vand varmepumpe sammen med et eksisterende brændefyr (Orlan 25kW).
Kan regne mig frem til at skal bruge en 12kW model, har erfaring med Panasonic så tænkte det skulle være denne:
https://ao.dk/wh-mxc12j9e8-lv-mb-32-udedel-346788071Det nuværende setup er brændefyret med 1000L akkumeleringstank og med laddomat til at lagre og mixe vand i akkumulering.
Dertil en "Pannex Combi Eco varmtvandsbeholder 100L" til brugsvandsopvarmning som altid har kørt uden elektrisk varmelegme sluttet til.
Mit sprøgsmål er installationen, mere præcis hvordan det smartest bygges sammen med brændefyret?Det drejer sig om 3-vejs ventilen, og hvor det er mest hensigtsmæssigt at sætte den. Nedenfor er vist Panasonics eget forslag til placering. Som vist vil varmepumpen arbejde "ind" i akku-tank hvor jeg egentlig var af den opfattelse at varmepumpen skulle have fremløb sat på "efter akkutank".
Varmepumpen vil så selv skifte på 3-vejsventilen når den skal varme på varmtvandsbeholderen, og skifte tilbage når der er behov i akku-tank. Der ligges en temp. føler over i varmtvandsbeholder.
Hvad mener I - er Panasoninc's måde den rigtige?Det skal siges at brændefyr-setuppet eller er 100% magen til skitsen (minus varmepumpe), men havde dog tænkt mig at sætte kontraventiler i mellem de nu 2 stk. 3-vejsventiler så der ikke skal være signaludveksling mellem fyr og vp. På den måde kan vp kører og passe sig selv, og skulle der være koldt kan man putte brænde i fyret og booste op, og eller blot lade fyret dø ud.