Hjælp til samling af AMCA REX 333 mellemdørslås

Jeg havde et problem med min mellemdørslås (Amca REX 333) hvor jeg ikke kunne trykke håndtaget ordentligt ned så låsepalen (?) trak tilbage.Problemet var ikke i/ved selve palen som fint skubbes ind i låsen med en finger, hvorefter håndtaget så godt kunne drejes normalt. Jeg vurderede derfor at det var den del af låsen hvor håndtaget går ind der var problemet  - for når håndtaget ikke kunne drejes var det iikke sådan at det føltes "trægt".... det stoppede bare helt som om det stødte på noget metal. Da selve låseboksen var samlet med almindelige ligekærvede skruer tænkte jeg at man så nok godt kunne åbne låsen for rengøring og smøring. Det kunne man også, men desværre sprang flere af de fjederbelastede komponenter ud, da jeg åbnede den. Det havde jeg ikke forudset ;-) . Hvorom alting er skal jeg gerne have den samlet... men jeg kan ikke helt greje hvordan. Jeg er nogenlunde sikker på placeringen af alle komponenterne undtagen 2 : fjederen markeret på billedet med en gul pil og komponenten markeret med orange pil. På billedet kan de sagtens være placeret helt forkert/omvendt/spejlvendt - jeg ved det ikke. Jeg er nogenlunde sikker på at fjederens ene ende var monteret i hullet som vist på billedet men hvordan den i øvrigt skal lejres kan jeg simpelthen ikke regne ud. Jeg kan tænke mig at det er den der er ansvarlig for at palen skydes ud af låseboksen når håndtaget slippes, men derudover er jeg blank. Jeg mener faktisk at have set en i forum have præcis det samme problem som vist blev løst....men det kan jeg ikke finde :-( igen. Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har søgt nettet tyndt efter en løsning, da jeg netop har stået med samme problem som dig. Håber at dette foto er til hjælp. 
Tusind tak for billedet - jeg har været ufrivilligt off-line et stykke tid og ser det først nu. Jeg kigger på det når jeg kommer hjem og poster resultatet- Fik du løst problemet?
Ja, med delene i denne placering gik det gik det hele som smurt (badum-tsh). 
Det ser rigtigt ud nu :-) .. tusind tak !. Jeg mangler bare lige at få det sidste til at fungere. Mit oprindelige problem var at palen(?) ikke trak sig tilbage når jeg drejede håndtaet. Det problem har jeg stadigvæk men mon ikke jeg finder ud af det nu delene sidder hvor de skal. Endnu en gang tusind tak for hjælpen :-)  
I rex låsekasser er det ofte nøglemekanismen der bestemmer om fallen skal følge med håndtaget eller blive ude. 
TiTusindeTommelfingre skrev den 16-03-2026 12:53:24

Ja, med delene i denne placering gik det gik det hele som smurt (badum-tsh). 

Badum.tsh .. hger også :-) . Tak for hjælpen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis