Skifte 10A autosikring til 13A?

Hej i gruppen. 

jeg bor i en lejlighed fra start 60'erne, men som blev gennem renoveret for 6 år siden. og tror der i den forbindelse blev lavet ny strøm i hele lejligheden(bla såkaldte grønne kontakter der kan slukkes samlet på en kontakt. 

I dag oplevede jeg at strømmen røg i køkkenet da jeg kørte med vaskemaskinen samtidig med en 1800w kogekeddel og en mobil lader. det skete efter jeg havde kørt med kogekanden 3 gange i forbindelse med afkalkning. stikket på kogekanden føltes en smule varmt. 

nå men kan se at de 10A hurtigt bliver en udfordring. så mit spørgsmål er. kan en elektriker lovligt skifte den 10A autosikring ud med en 13A? 

og et enkelt bonus spørgsmål. er det normalt at stik og kontakt bliver en smule varmt efter at have kørt 3 gange i streg ? 

god aften 👍

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke unormalt, at det bliver en smule varmt.
Om sikringen må skiftes til en 13 A, afhænger vist af flere faktorer. Tidligere måtte man godt.
Mon ikke en af de el-kyndige kan svare på det.
Det sidste først , stik og kontakten kan godt blive  lidt varm , det betyder ikke noget , man kan ikke skifte 10 A til 13A sikring uden en saglig vurdering , og 3 A mere vil ikke hjælpe , du skal have fordelt dit forbrug på flere grupper .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Nu er det sket en meget sjælden gang, så mon ikke du bare skal sætte en ny 10 A sikring i og leve med at det kan ske igen. 
I nogle år måtte man umiddelbar skifte til 13 A men den undtagelse er taget væk igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
‘En gang er ingen gang’ siger man seriøst i fejlsøgning.
Medmindre det er et fly med 250+ personer ombord🫢

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis