Vurdering af undertag

Hvordan kan man finde ud af producent og model af undertag? Jeg tænkte, at man måske kunne finde et mærke/nummer, men umiddelbart ser jeg ikke noget. Nogen der kan genkende denne type ud fra den dårlige video?    Umiddelbart synes jeg ikke, at det virker porøst eller skørt, men hvordan kan man vurdere det, når man ikke rigtig kan komme til det uden at begynde at tage tagsten af? Huset er åbnet op til kip, og der er plader på i skunkene ud mod tagkonstruktionen, så undertaget er kun lige synligt der hvor videoen er optaget.

Undertag video​​​
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må lige lave en ikke virus risikabel video på Vimeo eller lignende. 
Klikker heller ikke på et usikkert link - kan du indsætte nogle billeder?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har klikket og filen er ok. Det er bare en video, så ingen virus dér.

Er der problemer med undertaget, siden du vil vurdere det?
Det er meget svært - måske umuligt - at skifte det uden at have tagsten af, så det er en kæmpe opgave. Men hvis der er revner/flænger i undertaget, kan du lappe det med noget specialtape eller evt. dampspærre-tape.

Problemet med den type undertag er, at det bliver slapt med årene. Jeg boede før i et nybygget hus og efter 10 år, begyndte undertaget at "larme" når det blæste kraftigt, fordi det ikke længere er tilstrækkeligt udspændt. Jeg undersøgte om jeg kunne skifte, men det opgav jeg hurtigt, fordi det blev alt for omfattende.

Mvh. AllanE
Jeg ved ikke lige hvordan jeg ellers skal dele videoen, da jeg ikke har adgang til f.eks. vimeo (hvis det er mere sikkert?).
Har tilføjet lidt billeder også. Der er umiddelbart ikke problemer med undertaget, men det er ifm. huskøb, at jeg godt kunne tænke mig mere info om det, men det bliver nok svært   Jeg er underforstået med, at det ikke kan skiftes uden at tagstenene skal af, men det måtte gerne holde nogle flere år.
Umiddelbart der det da ud til at være i god stand, og uden mug/skimmel, det ville jeg ikke bekymre mig over..

Ved du hvor gammelt undertaget er?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 04-02-2026 18:37:08

Umiddelbart der det da ud til at være i god stand, og uden mug/skimmel, det ville jeg ikke bekymre mig over..

Ved du hvor gammelt undertaget er?

Jeg ved det ikke præcist, da det er uklart, hvornår taget er lagt, men et bud kunne være i starten af 1990'erne.

det kunne godt være et Tyvek undertag, jeg har et fra 1998 det har det fint
https://www.isola-platon.dk/produkter/tak/undertak/isola-pro-undertag-1-10x50m
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis