Krydsfiner reol og samlinger

Jeg er ved at bygge en simpel reol i 15 mm krydsfiner. Mål uden 14 cm sokkel er således - bredde: 106 cm, højde: 67 cm, dybde: 46 cm. Jeg har tænkt 2 hylder i og oprindelig planlagt samlinger både i hjørner (side og top/bund) og til hylder vha. trælim og skruer, men er nu blevet i tvivl om, om det vil flække krydsfineren, når jeg skruer ind i 15 mm-tværsiderne af pladerne med 4 x 40 mm skruer - selvom jeg borer for.

Reolen skal bruges til kasser med legetøj, og jeg vil helst undgå synlige samlinger a la vinkelbeslag eller en lille lægte, hvor skruerne kan fæstnes fra forsiderne af krydsfinerpladerne.

Jeg har købt 3 x 30 mm skruer til bagplade (planlagt 6 mm krydsfiner uden fræsning bare skruet bagpå til sidst med forboring. Måske jeg hellere skal bruge dem til alle samlinger også. Eller søm og løm? Eller en anden type samling?

Jeg tager imod råd med kyshånd.

Mvh John

/John
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
15 mm er ikke meget til de mål. Men den rigtige metode er dyvler og lim. Skruer "på langs" af lagene holder dårligt, og som du selv er inde på: krydsfineren risikerer at flække.
Det kræver et dyvelstyr til at sætte hullerne præcist, det koster et par hundrede kroner eller mere, alt efter kvalitet.

Tak Bent. Når jeg lige hurtigt søger, så virker det til, at standard størrelser for dyvler og dyvelstyr starter med Ø6. Er det ikke for meget til 15 mm krydsfiner? Kan man løse det med en flad dyvellignende samling. Hedder det "fisk"?

/John
Endetræ holder aldrig ret godt, næsten ligegyldigt hvad du gør.
Det bedste er at lave en lille rille i de lodrette som hylden kan ligge på, det giver dig en større limflade.
Så er det der det gamle trik, med at lime/skrue det sammen, og når limen er tør, så piller du skruerne ud og borer hullerne op og banker dyvler i.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hylderne i et køkkenskab, ligger typisk blot på to små hyldebærer i hver side. De holder til meget. Når  du har bagplade skruet på, behøves hylderne ikke at være en del af afstivningen.
Sammenligner man opbygningen af et køkkenskab ville jeg ikke være så bange for at bruge skruer til hylderne.

Sammel top, bund, sider og hylder først med lim og skruer. Monter derefter bagplade på samme måde. Hylder i køkkenskabe er normalt til maksimum 25 kg. Med skruer og lim ind fra 3 sider burde det kunne klare en tilsvarende eller højere last.

Hvis du borer for flækker det ikke. Hvis du kan styre boremaskinen, kan du bruge lidt længere skruer (fx 50 mm), så kan du bore for med lidt større diameter. Skruer er at foretrække, men du kan også bruge søm, det er måske lettere at styre. 
For ikke at flække krydsfinerpladen, har jeg prøvet at bore et hul i den ene plade og lime en dyvel i og så skrue en træskrue i dyvlen. Dyvel - den grønne på mit billede.
Men det har været lidt svært at ramme midten af dyvlen med skruen, fordi dyvlen er så lille. 
Jeg kan forestille mig, at det ville være betydeligt nemmere at lime et stykke kosteskaft i pladen, så det er nemmere at ramme med skruen.  
Det er den samme type samling jeg ville opnå, som med en møbelskrue med tværbøsning. 
Annonce
Det virker som totalt overkill i min verden, ved forboring flækker krydsfinér ikke, og så længe du båder skruer og limer falder det altså ikke fra hinanden

Med venlig hilsen

Anders

John Pedersen skrev den 04-02-2026 09:27:10

Tak Bent. Når jeg lige hurtigt søger, så virker det til, at standard størrelser for dyvler og dyvelstyr starter med Ø6. Er det ikke for meget til 15 mm krydsfiner? Kan man løse det med en flad dyvellignende samling. Hedder det "fisk"?

6 mm er helt fint til din tykkelse. Der er immerhen 4,5 mm til hver side. Fisk er en mulighed, men kompliceret og egentlig beregnet til samling i smig, hvor en dyvel ikke dur.

Ideerne med skrue og bore efter og dyvle... tjah, det virker, men bliver en synlig samling. Jeg ved ikke hvor pænt det skal være, det er dit valg.
Det store problem med dyvler er, at der skal bores pokkers præcist, plus/minus 0,2 mm skal man hen imod.

Jeg har det som Anders K. Undskyld jeg siger det så direkte, men flere har ingen forståelse af hvordan træ er opbygget.

Intet er simplere end at fæstne en hylde til rammen. En passende forboring og en klat lim, så kan du bruge alt fra skruer til dybler.

Når vi taler om træ hvor fibrene er intakte, skal der kun et par millimers anlæg til at holde hylden på plads. Det har jeg utallige eksempler på når jeg har fikset antikke møbler tilbage fra da ruder konge var knægt.
1000 tak for jeres tid, holdninger og ideer! Jeg giver det et skud med skruer og lim og går ellers til plan b:)

/John
Hvis din blan B er den simple som du antyder, er jeg ret overbevidst om at den er den rette. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis