Generende klaprestøj fra emhætte (kontraspjæld) når emhætten ikk er tændt

I en lejlighed, som jeg udlejer, er emhætten  via en flex-slange forbundet til en aftrækskanal i loftet; kanalen fører til en taghætte på taget. 
I den senere tid har der været periodisk stærk klaprende støj fra kontraspjældet, som er monteret mellem emhætte og flexslange. 
Støjen er meget generende, men ikke konstant; den ophører når emhætten tændes, og den er formentlig forårsaget af den stærke, kølige blæst, som vi har haft i den senere tid.
Efter forslag fra en elektriker monterede jeg et ekstra kontraspjæld mellem flexslange og aftrækskanalen. Dette løste ikke problemet, støjen fortsatte, blev måske endda forværret.
Der er vist mange typer kontraspjæld. Er der nogen, som er væsentlig bedre end andre?
Er det evt. muligt at lave en løsning, således at lejer let kan afbryde forbindelsen til aftrækskanalen, når larmen opstår?
På forhånd tak for kommentarer og forslag.
Erik

Link til dok med billeder (også vedhæftet som pdf)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at søge på “motorspjæld ventilation”. Så dukker der mange muligheder op. De er væsentligt bedre end et kontraspjæld, og der er nærmest intet trykfald gennem spjældet når det er åbent. 

Søren O
Mange tak. Det er vist en rigtig god mulighed, som jeg vil undersøge nærmere
Jeg har haft samme problem med et alm vippespjæld - limede en lille rustfri fjeder fast med et par klatter epoxylim så der skal lidt modstand til før den åbner.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

jeg har det Godeven linker til. fungerer perfekt med vores emhætte og der forhindrer også træk.
Annonce
Fordelen med magneter er de kun giver ekstra modstand til at åbne. Når de først er åbne, skal de ikke bruge ekstra kræfter, som ved en fjeder, der vil gøre at spjældet ikke åbner helt.

Selv at finde de rigtige magneter, der kan åbnes af trykket fra emhættens motor, men ikke af lidt vind, vil nok være noget af et projekt.
Tak for alle forslag - og for værdifuld deling af viden som foregår her i lav-det-selv.dk
jeg er indstillet på at benytte produktet som GodeVen og  kimcarlsen henviser til, men her følger et lille opfølgende spørgsmål.
Jeg tror at problemet i ret høj grad er en følge af vejret, som her i Nordjylland har været usædvanligt koldt og blæsende. 
Emhætten er ca. 7 år gammel, og uden indbygget kontraspjæld. Nye emhætter har ofte indbygget kontraspjæld. Er der grund til at tro at et indbygget kontraspjæld giver bedre beskyttelse mod klaprestøj og indtrængende luft end et separat monteret kontraspjæld?
De normale spjæld åbner ved et lille lufttryk. De stopper kun sivende luft. Det er den type spjæld, der er i de fleste emhætter.  Den type spjæld vil klapre, når der er vind. Det er blot et spørgsmål om hvor meget vind der skal til. Man kan få emhætter med elektrisk drevne spjæld. De vil ikke klapre i vinden. Så hvis du vil løse problemet med en ny emhætte, skal du sikre dig at spjældet er elektrisk. Det vil normalt kun være i dem i den højere prisklasse. 

Man kan godt have flere traditionelle spjæld efter hinanden, men man skal være klar over, at de vil bremse luftstrømmen fra emhætten. Ideen med magneter i klapperne, er at emhætten skal opbygge lidt tryk for at åbne, men når den er åben, begrænser den ikke luftstrømmen mere end et almindeligt spjæld.  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også