Gulvvarme frem/retur rør i let opbygning

Hej LDS,

Jeg er igang med at renovere og vil i den forbindelse etablere gulvarme på en let konstruktion i henhold til Træfakta 12 "Simple udskiftning af strogulve". Den tiltænkte opbyning bliver:

- Eksisterende beton
- Flydespartel
- 2x 75mm EPS 250
- spor plader
- tryk fordelings plade
- færdig gulv

Jeg er kommet meget i tvivl om hvordan man trækker frem/retur i en obygning som dette, er der nogen der har erfaring evt billeder?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du riller frem og retur for hver kreds ned i øverste isoleringslag og trækker pex/rir efterhånden som du skal lægge dine sporplader hvor du starter med de kredse der er længst væk fra manifolden. Jeg lånte en varmekniv med indsats til cirkulært skær fra den vvs'er jeg havde til at hjælpe mig.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mange tak for svar BOFH, jeg blev faktisk opmærksom på løsning fra træfakta 12 pga dine tidligere svar på andre spørgsmål, så tak for det også.

Lyder rimelig lige til, var i tvivl om de skulle ligge ​i det nederste eller ​øverste lag. Men virker klart mere lige til at få dem op i sporerne når de ligger i det ​øverste lag.
Husk at være ops på max længde af de forskellige kredse (afhænger af diameter på pex), indregulering er en del nemmere hvis det er ensartet. Derudover at bevare mulighed for at lave lidt afstand imellem dem så de bliver isoleret væk fra hinanden - hvis mange kredse skal dele samme rute til frem/retur kan det godt kræve lidt gymnastik med en tommestok.

Flydespartel er lidt et kapitel for sig ift at sikre sig det bliver lige. Jeg brugte selv skruer i rawplugs til at nivellere efter.

/BOFH 

Man kan også købe sig fattig i plastik “ting” med mål på, hvor laseren kan ses og man kan klippe den i den rette højde.

Jeg har kun prøvet det én gang og dér lærte jeg på den trælse måde hvor hurtigt det størkner. Det gik fra “ih det er let” til “😱 det flyder ikke sammen mere”. Så rådet er at mærke rigtig godt op, fordele det tjept og så rulle boblerne ud en enkelt gang - og så lade det være.

Købte nogle billige pigsko, pigrulle og en svaber til at fordele det. Det, jeg gjorde forkert, var at have for få markører i gulvet. For dem på soklen blev hurtigt svære at se. 
Måske i øvrigt to kredse: en til de lette gulve. En til de støbte (toilet, bad, bryggers), hvor du måske vil have anden / højere fremløb.

Og så er tomt sæt til soveværelset udenfor, når i engang får lyst til et badeværelse mere 😅 (taler af erfaring)
Annonce
Når du har lagt sporplader, varme fordelings plader, og slanger kan du lægge plastfolie hen over hele rummet og tegne alle slanger ind med tusch. Dette " skattekort" lægger du præcis  ud over tryk fordelingsplader og skruer eventuel skruer direkte igennem. På den måde undgår på en nem og sikker måde at ramme slanger med skruer.
Jeg ville lægge et lag gulvpap under trykfordelings plade. Det kan minimere knirkestøj fra gulvvarmeslanger, som udvider sig lige når telestat / termostet åbner og kalder på varme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hold rullen over den ene skulder når slangerne rulles ud mens du træder slangerne fast i rillerne med sko med bløde såler.

Det er vigtigt at varmeslangerne rulles ud - ellers ender det med noget der ligner "Thors kamp med linormen".

En varmepistol hjælper hvor varmeslangerne vender.
Hej igen,

Er der nogen der kan dele hvad de brugte som tætnings membran?

Jeg lavede ingen membran langs sokkel som det er vist på billedet. Lavede i stedet en tæt dampspærre lige under gulvspån, blev klæbet til vægge bag fodpaneler. Fremgår også af Træ12.

/BOFH 

Mange tak. Jeg har en plastik folie der ligger under det eksisterende beton lag, vil man overhovedet stadig ligge en dampspærre i det scenarie?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også