Troldtekt eller gipsloft

Vi skal til at renovere et udlejningshus, som vi har arvet, og på sigt skal vores søn overtage dette og bo i det. Herunder skal der ifm. renoveringen ny loftsbeklædning op. Det bliver min kammerat, som kommer til at stå for det håndværksmæssige.

Med fare for at fornærme RIGTIG mange herinde, så er min personlige holdning, at lofter af troldtekt er noget af det grimmeste og mest utiltalende der findes i et hus  

Det minder mig bare ALT for meget om: "Vi-har-et-kælderrum-som-vi-lige-skal-have-fikset-så-det-kan-bruges-til-beboelse"-agtigt. Og så smækker man noget troldtekt op. 

Jeg talte dog med en anden håndværker for nylig, som delvist godt kunne forstå min holdning, men som sagde, at fx gips-lofter giver langt dårligere akustik - hvor det runger meget mere - og at akustik-lofter / troldtekt er langt bedre. Akustik-lofter minder - mig bekendt - også lidt om troldtekt.

Det bliver jo på sigt min søn, som skal bo der - og han er grundlæggende lidt ligeglad - men hælder nok marginalt over imod, at det ikke skal være troldtekt - så jeg føler lidt, at det er et valg mellem pest og kolera, da det også vægter lidt med akustiken i huset.

PS: Min kollega har lige fået bygget et nyt hus til ++3,5 mio. kr. Det er med troldtekt. Jeg synes bare det totalt skæmmer et ellers rigtig fint og velbygget hus.

Hvad har i af for og imod?? Tak for jeres input!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I har alle ret, troldtekt ligner lo.. og gips (også akkustik) runger helt vildt.

Ved gips kan man dog kompensere vha vægpaneler eller tæpper - panelerne er meget effektive, det gode spørgsmål er om det kan harmonere i pågældende indretning?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svaret @BOFH. Ja, det med vægpaneler og tæpper glemte jeg faktisk at spørge om, men nu kom du mig i forkøbet med et svar  
Jeg tænker i bund og grund godt, at det kann passes ind i indretningen, så hvis det mærkbart kan hjælpe rent akustikmæssigt, så kunne det være et godt supplement, hvis vi vælger gipslofter
Du kan jo også bruge noget gips der er lyddæmpende, det fungere perfekt, har nogle bekendte der har et nyere hus, hvor der i køkken alrum er loft til kip, her er lavet felter med lydgips, det er nogle perforerede gipsplader.

Vi prøver igen, i morgen --
Vi har noget akustik loft fra knauf, det kunne kæresten acceptere :p
https://www.bauhaus.dk/knauf-akustikplade-designpanel-quadril-q2f-2400x1200x12-5-mm
Om det er pænt eller ej er naturligvis en smags sag. Så det er ikke vær at diskutere her.
Er det et større rum f.eks. køkken alrum som har hårde gulve, vægge og lofter så er det meget mærkbart bedre at have noget støjdæmpende.
Det kan være på gulvet altså tæpper på en stor del.
På væggen med de nævnte vægpaneler, men det skal være et stort areal for at det giver noget.
Loftet har mere plads til det, hvis man ikke er fan af tæpper. Troldtek findes i flere varianter, ligesom der er andre lyddæmpende plader. Gips plader med mange runde huller, aflange huller eller andet. Det kan sættes op så der yderst imod vægge er glatte plader medens der midt på loftet er arealer med lyddæmpning. Det kan laves så det ser meget  eksklusiv ud.  Men husk igen at det skal være på mere end 75 % af loftet for at det virkelig gavner noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også