Vi skal til at renovere et udlejningshus, som vi har arvet, og på sigt skal vores søn overtage dette og bo i det. Herunder skal der ifm. renoveringen ny loftsbeklædning op. Det bliver min kammerat, som kommer til at stå for det håndværksmæssige.
Med fare for at fornærme RIGTIG mange herinde, så er min personlige holdning, at lofter af troldtekt er noget af det grimmeste og mest utiltalende der findes i et hus
Det minder mig bare ALT for meget om: "Vi-har-et-kælderrum-som-vi-lige-skal-have-fikset-så-det-kan-bruges-til-beboelse"-agtigt. Og så smækker man noget troldtekt op.
Jeg talte dog med en anden håndværker for nylig, som delvist godt kunne forstå min holdning, men som sagde, at fx gips-lofter giver langt dårligere akustik - hvor det runger meget mere - og at akustik-lofter / troldtekt er langt bedre. Akustik-lofter minder - mig bekendt - også lidt om troldtekt.
Det bliver jo på sigt min søn, som skal bo der - og han er grundlæggende lidt ligeglad - men hælder nok marginalt over imod, at det ikke skal være troldtekt - så jeg føler lidt, at det er et valg mellem pest og kolera, da det også vægter lidt med akustiken i huset.
PS: Min kollega har lige fået bygget et nyt hus til ++3,5 mio. kr. Det er med troldtekt. Jeg synes bare det totalt skæmmer et ellers rigtig fint og velbygget hus.
Hvad har i af for og imod?? Tak for jeres input!