Overtryk i kloaksystemet

Hej
Jeg håber, at der er nogen, der kan hjælpe mig med overtrykket i mit kloaksystem.
Jeg har et højt hus med to afløbs strenge, som mødes udenfor huset før samle brønden. De to strenge har hvert sit badeværelse tilkoblet.

Den seneste tid har udfordring været, at når vi går i bad, bruger toilet og lignende flere steder samtidig, så begynder det at boble op af afløbene i begge badeværelse og vandet kan ikke rigtig løbe ud af bruseafløb og toilet. Hvis jeg letter på vandlåsen kommer der luft ud og vandet løber igen fint.

Jeg har prøvet at skylle afløbene med afløbsrens uden effekt. Jeg har tjekket vakuumventilen som sidder på den ene af de to strenge, men den lukker vel kun luft ind.

Min logik siger mig, at hvis der skal være tale om et stop eller forsnævring i kloakken så skal det sidde efter samlingen, da det påvirker begge strenge, og altså udenfor huset. Det virker bare ikke logisk for mig, da jeg så ikke vil forvente at udluftning af vandlåsen ville hjælpe.
For mig virker det som om der fanges luft i kloaksystem, når vi bruger meget vand samtidig flere steder og at det skaber overtrykket.

Er der noget jeg har overset?
Nogen forslag til hvad jeg skal gøre herfra? Jeg har overvejet at tage vakum ventilen af så der ikke kan skabes overtryk for at sikre mig, at det er den rigtige konklusion jeg har draget.

På forhånd tak
Jakob

Gammelt hus masser at lave!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv som det første at kigge i samlebrønden om der er opstuvning når problemet er der. Er der det, så er kloakrøret videre ud sikkert delvis stoppet. Har du en skelbrønd, så kig også i den.
Er der ingen opstuvninger, så prøv at fjerne vacumventilen. Skal det være en permanent løsning skal kloakudluftningen føres op over tag.

Søren O
Jeg har lidt af det samme i vores hus.
Hos os skyldes det at der ikke er ret stort fald på det stykke rør fra den sidste forgrening i kælderen til villa brønden inden vejen og at der er næsten 15 meter.
Jeg har hvert år en kloak spule mand ude og give mine rør en omgang, og det er med til at holde det kørende...
Det lærer man efter 2 gange at have haft en stoppet kloak med efterfølgende "dejligt" vand på kældergulvet    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis det er et problem der er opstået her for nyligt, er det helt sikkert en begyndende forstoppelse i systemet, så opstår der en form for "dobbelt vandlås" så vandet ikke kan løbe frit, og derfor hjælper det at du giver luft ved vandlåsen.

Men Som Søren O foreslår, så kik i samlebrønden om vandet opstuves her..

Har du en skelbrønd  og vandet opstuves her, vil dit forsyningsselskab normalt komme ud og rense fra skelbrønden og ud i kloaksystemet U/B.

Har du en rottespærre i kan det også være her der er stoppet, de skal efterses en gang om året og renses.

Vi prøver igen, i morgen --
Tusind tak for de gode input.
Jeg kigger brøndene igennem i første omgang.

​Vi har ​lignende problem, dog ikke oversvømmelse, ​når ​samlekloaken er stoppet. Den skal så også skiftes af samme grund. 
Der var en stor mængde der stoppede kloakken.
Det har jeg nu fået skyllet videre ud med brug af højtryksrenser og kloak og rørrenser.
Nu løber det fint og skulle gerne være i orden.

Tak for hjælpen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis