Ø75 kloakrør på loft agerer vakuumventil - er det smart?

Hej folkens, vi har købt os et "nyt" Lind&Risør hus fra 1997, hvor der i fjerneste ende af kloakken går et rør op på loftet, som jeg tænker må agere udluftning. Men der er ingen ventil på, så det står og fiser lidt ind imellem og jeg synes her i vinterkulden at det ser ud til at fugten trænger ud omkring nærliggende tagkonstruktion.

Kan jeg ikke købe en vakuumventil som denne og smække på?:
https://www.lavprisvvs.dk/purus-vakuumventil-oe75-mm-hvid-183036?gad_source=1&gad_campaignid=21740868171&gbraid=0AAAAAD_pOgXqkVU5Vvuw-mQss55Wlac2k&gclid=Cj0KCQiA7fbLBhDJARIsAOAqhsfDzsHmbvjjvZeyFLGvSkMRRE6NmDCzS0r4R7OfCCBdlvAEJFaRj0AaAm-UEALw_wcB

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det vandrette afløbsrør til? Det ser mere ud som noget der er blevet adskilt eller efterladt senere.

Selvbygger med stort S. 
Det vandrette er bare et løst rør, men det andet er tilsluttet, jeg kan lugte kloakken ind imellem oppe fra loftet, og det er vist på plantegningerne over huset. Det er angivet som "kloakudluftning med Durgo ventil"
Grunden til at jeg spørger er dels en akut kloakting hvor der kommer en spulemand forbi (og det bekymrer mig, hvis der er åbent på loftet!) dels fordi jeg så kan se at der er fugtigt omkring åbningen i trækonstruktionerne, som om den står og fugter lidt. Det bør jo heller ikke stå og lufte oppe på loftet, så tænker en vakuumventil er vejen frem?

Du kan godt sætte en vacumventil på. Den kan ikke gøre nogen skade.

Selvbygger med stort S. 
det er fordi det ikke er lavet færdigt , den skal føres over tag
en meget alm måde at lave det på
men du kan jo også sætte den vacumventil på
og du behøver ikke være bange for spuleren , han kommer aldrig der op
Annonce
Hvis løsningen med vacumventil giver problemer med overtryk i kloaksystemet, skal udluftningsrøret føres op over tag.

Søren O
bredker skrev den 31-01-2026 10:29:30

OK tak for de mange svar. Gør det noget at den nye vakuumventil sidder skråt ligesom røret? Eller bør man sætte en 45 graders bøjning på først?

AndersHP skrev den 31-01-2026 12:16:12

bredker skrev den 31-01-2026 10:29:30

OK tak for de mange svar. Gør det noget at den nye vakuumventil sidder skråt ligesom røret? Eller bør man sætte en 45 graders bøjning på først?

kommer an på hvilken model , men langt de fleste skal side lodret

Blot en status herfra, se billede.
Jeg er med på at det kan være usmart at røret knækker nedad, men hvis der nogensinde skulle kondensere så meget vand i røret at det lægger sig i bøjningen, ligger punktet med udløbet ned til kloakken lavere end vakuumventilen, så det vil dræne den vej ned. Men da det er en udluftning tvivler jeg på at der nogensinde vil samle sig noget vand.
Hvad mener folket?
Og er flamingohætten for at frostsikre den oppefra eller hvad er meningen egentlig?
Hvis du vil af med din "vandlås" kunne du forlænge røret lidt så vakuumventilen kan pege lodret op, lidt længere inde på lodtsrummet, du kan evt sætte et bræt på tværs mellem de to spær for at stabilisere røret.

Kan du ikke finde en vinkel i de rigtige grader kan du bruge sådan en bøjning her.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis