Meget issolering til pec rør

Hej

Vi har fået lavet en tilbygning og desværre måtte vi trække pec rør til gulvvarme og vand over det uisolerede loftet pecrørerne er Pex-One RIR m/20mm issolering. Hvor meget issolering giver det?

Jeg tænker at det nok ikke er nok issolering og burde man prøver at efterisolere dem. Og i såfald hvor mange mm.

Det skal måske nævnes vi har varmepumpe.

Mvh Rasmus 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som udgangspunkt vil jeg isolrere som resten af konstruktionen. Den nye tilbygnings strækning af vermestrækninge kan kræve yderlige isolering.

Flerer oplysninger bringer løsningen nærmerer tak.
Du kan også frostsikre med et varmekabel og yderligere isolering udenpå. Hvis rørene da ikke ligger nede mod det varme loft under øvrig isolering.

Hvad med udluftere - sidder disse på loftet uisoleret?
Mange tak for at svare

Oven på klima skærmen i det oprindelige hus har vi 455 mm isolering og lige nu ligger de 20mm isolerede pex rør oven på det. Men tænker at der skal mere isolering til ? Det er nok ca 8meter inden de når tilbygningen.
Det er en helt forkert placering af dine rør. Iht. bygningsreglementet skal rørene placeres på den varme side af isoleringen.
Når rørene nu ligger der, vil det enkleste være at lægge isoleringsmåtter ud over dine rør, gerne min. 95 mm. tykkelse. Det sikrer dig ikke mod frosne rør i en kold periode, men er dog langt bedre end det nuværende, Dette kan kombineres med varmekabler som HrT foreslår.

Søren O
Mange tak Søren. Jeg kan grave dem ned i isoleringen og ligge ekstra isolering på måske den bedste ide. Så kan jeg ca putte 14mm måske 21mm isolering oven på.
Annonce
pax_dk skrev den 31-01-2026 16:27:05

Mange tak Søren. Jeg kan grave dem ned i isoleringen og ligge ekstra isolering på måske den bedste ide. Så kan jeg ca putte 14mm måske 21mm isolering oven på.

De skal så langt ned i isoleringen som muligt, helst helt på den varme side.

er der eks 300 mm isolering, så min ned så der er 200 mm isolering over rørene. hvis rummet nedenunder er opvarmet.
Er det over et uisoleret rum, kan man ikke isolere sig ud af det, så skal du have lavet noget el tracing som kan holde rørene frostfrie.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er ca 400 mm pt. I loftet. Jeg kan ligge ned i 200 og tilføje isolering men hjælpe de 20mm pex isolering ikke meget hvis man også skal ligge el tracer. Det er jo altid flow i løbet af dagen.
Men Rummet under er altid opvarmet.
pax_dk skrev den 31-01-2026 20:05:55

Der er ca 400 mm pt. I loftet. Jeg kan ligge ned i 200 og tilføje isolering men hjælpe de 20mm pex isolering ikke meget hvis man også skal ligge el tracer. Det er jo altid flow i løbet af dagen.
Men Rummet under er altid opvarmet.

20mm hjælper jo intet ift 400mm eller 200mm. Selv kodensisolering er 50mm. Så nej, 20mm er ligegyldigt more or less og flow gør blot, at du brænder en masse varme af på loftet istedet for indenfor. 

Det enkleste er at gøre det rigtigt nu 
 Det vi l være “fint”, men ikke perfekt at lægge dine rør 200 mm. ned i loftisoleringen. Tror ikke du så vil opleve problemer.

Søren O
Mange tak.
Jeg kan godt se jeres pointer og det skal laves rigtigt men skal nu flytte mit nilan anlæg og rode med 400mm Rockwool igen 🫠

God søndag vi ses på loftet 😆
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis