Ombytning af kontakter på korrespondance

Jeg har en dobbelt korrespondance hvor jeg skal have venstre kontakt skiftet til højre og omvendt. Det er vel bare hvid ind og ud, til en tilsvarende sort ind og ud?
Pilene der går ud, er det underordnet hvilken jeg bruger (øverste/nederst) så længe farven er rigtig? ​
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmeste er at dreje selve kontakten uden at afmontere nogle af ledningerne.
Og nej det er ikke ligegyldig hvilke af ud pilene du bruger. De helt sorte pile hører til den ene kontakt og pilene ned hvid i hører til det andet.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 30-01-2026 11:05:30

Og nej det er ikke ligegyldig hvilke af ud pilene du bruger. De helt sorte pile hører til den ene kontakt og pilene ned hvid i hører til det andet.

Det er jeg med på, men så længe de er samme farve er det underordnet?

Hvis jeg drejer kontakten står den ene ​"tændt" når der er slukket. Det er kun den ene der bruges til korrespondance

Det er ligegyldigt, hvilken ud-pil du bruger, så længe det er samme farve. Det har kun betydning for om afbryderne står ens eller forskelligt i begge ender af korrespondensen , når lyset er tændt. 
Jamen så har du jo ikke dobbelt korrespondance som du ellers skrev.
Men nej du stadig ikke bare bytte to ledninger.
Prøv at sætte et billede ind.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Billedet viser et billede af tilslutninger på en dobbelt korrespondance. Det er der vel ikke tvivl om?

Nej, man kan ikke bare bytte to vilkårlige ledninger, men der ikke noget problem i at bytte ledningerne på de to pil-ud, så længe det er mellem to de hvide eller de to sorte.

Hvis en bruges som almindelig afbryder, vil det have betydning for hvordan knappen står, når lyset er tændt. Hvis det ikke overholder almindelig standard, kan man bytte til den anden pil-ud og så passer det.  

Annonce
Når du skifter til den anden kontakt, er der nødvendigt at ledningen i klemmen med pil ind også bliver monteret i klemmen med pil ind i den anden af bryder. De to andre kan du montere som du vil. Funktionen kan vendes ved at bytte de to med pil ud.

fase
Det nemmeste er at dreje kontakten rundt, og flytte ledning >pil ud< på den del som ikke er korrespondance. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 30-01-2026 16:07:03

Det nemmeste er at dreje kontakten rundt, og flytte ledning >pil ud< på den del som ikke er korrespondance. 

Tak, det bliver den jeg prøver i første omgang.

Du skal enten dreje rundt eller bytte ledningen fra den ene pil-ud til den anden. Hvis du gør begge dele, er der ikke ændret noget.

Når du bruger en korrespondance som afbryder vil det være den øverste pil-ud du skal bruge, hvis den skal tænde, når knap er vippet nedad. 
Gode ven: Hvis man som trådstarter ønsker at knapper skal virke til den anden side, (venstre / højre ) fordi det er mere naturlig i forhold til lampeplacering, så kan afbryder drejes rundt. 
Det bevirker så at den side som bruges til 1 pol tænding Tænder "opad" i stedet for det normale i DK "nedad" SÅ flyttes  den tændledning op i den anden klemme med udpil. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis