Åben pejs til lukket ?

Hej 
Vi overvejer at købe og rykke i nyt hus, og der er en åben pejs. 

Hyggeligt, men kommer aldrig til at bruge den som åben pejs. Dertil synes jeg man hører for meget om at det er bøvl + skidt for indeklima, sod og alt muligt andet. 

Den er kæmpestor, så lidt synd hvis den vitterligt bare skal være til pynt. Som varmekilde er den heller ikke super relevant. 

Er der nogen der har erfaringer med at få lavet sådan en åben om til en lukkes (pejseindsats?). Altså når det er sådan en stor én og en muret skorsten og det hele .

Er meget i tvivl om hvad vi gør, hvis vi køber huset. Så er begyndt at finde ud af hvad planen så er, hvis det er. 

(obs på at billedet er fra salgsopstilling og ikke rigtig ild - har også croppet det lidt meget for at respektere privatlivets fred, da vi endnu ikke ejer huset) 

Alternativt - er der nogen der har stor åben pejs og elsker det og ikke ville være det foruden (og fortæller mig at det er super nemt og lækkert og slet ikke et problem, så lad gerne dét være svaret til mig :) ) 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min søster har en sådan, der sidder i en sidemur mellem 2 stuer. Jeg har tit spurgt om ikke varmen bare fiser op, når den nu ikke bruges. Det gør den ikke, fordi der sidder et spjæld på den varme side i aftrækket og i øvrigt en suger i toppen. ( med kontrol lampe )
Hun har dog brugt den lidt, ved særlig lejlighed.
Mit bud må være, behold den indtil videre, da den sikkert er placeret så lavt, at en indsats ikke duer ift. en decideret brændeovn. 
Men find lige ud af om aftræk kan lukkes, og om der findes alternativer ift. glas front og lignende. 
Ps. Hvis din pejs er placeret 1 meter oppe er vurderingen måske anderledes.

At fyring med træ sviner i forbindelse med afbrændingen kan være sandt, men kun hvis 'fyrmesteren' ikke har styr på, eller er ligeglad med, afbrændingen.
Om sådan en som din bidrager til opvarmningen eller ej kan du spørge sælgers skorstensfejer om, men hvis der ikke er andet end hullet i muren og et skorstensspjæld er det sandsynligt at der er dejlig strålevarme foran pejsen mens der er ild og gløder. Denne strålevarme opstår ved afbrænding af træet, til afbrændingen bruges der ilt, den tages fra den luft gasfyr eller andet har opvarmet. Om den varme luft erstattes med kold luft udefra, eller noget andet, afhænger af hvad  ventilationssystem der er installeret.
En røgsuger på skorstenen sandsynliggør at der ikke kommer røg m.m. i stuen, samt at der tilføres luft til forbrændingen. Vær opmærksom på at et tæt hus med f.eks. en emhætte igang hæmmer røgsugerens funktion.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
asromadk skrev den 29-01-2026 18:39:27

Er der nogen der har erfaringer med at få lavet sådan en åben om til en lukkes (pejseindsats?). Altså når det er sådan en stor én og en muret skorsten og det hele .

Det har undertegnede fra tidligere hus. Det fungerede meget bedre end åben pejs. Senere byggede vi om og 7 år efter fjernede vi det hele fordi vi aldrig brugte det efter ombygningen. Gad ikke bøvlet med brænde + rengøring og økonomisk + tidsforbrug kunne det ikke betale sig heller.

Men var glad for indsatsen mens vi brugte den. En lokal pejsebygger lavede og installerede den, synes ikke det var ikke specielt dyrt.

I dag er man nødt til at cleare der af forlods med skorstensfejeren ift han er myndighed ift endelig godkendelse af ildstedet. Pejsebyggeren skal ligeledes også have typegodkendt sit produkt under den nye ordning fra 2021 mht partikeludledning - derudover er huskøber forpligtet til senest efter et år at enten nedlægge ildstedet eller installere en indsats/ovn der kan godkendes. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis