Erfaringer med epoxybelægning på beton-terrændæk

Hej alle LDS'er,

Situationen hos mig er, at jeg i en 41 m2 (indvendigt) garage har et terrændæk, der er opbygget som følger:
1) 0-10 cm stabilgrus i bunden. 
2) 2-5 cm afrettet grus 
3) 2 x 100 mm polystyren (Sundolit S80)
4) 120 mm beton

Det er min hensigt, at jeg vil udføre epoxybelægning på hele gulvet, men jeg er blevet lidt nervøs ift. risikoen for at betonen over tid bliver nedbrudt pga. fugt opstigende nedefra - fugt, som ikke kan kan "dampe af", fordi epoxyen er diffusionstæt. Www nævner flere steder dette som en risiko, men det er for det meste svært at gennemskue, hvor teoretisk denne risiko er, og hvor ofte/sjældent den optræder i praksis.

Så derfor:
Har nogen af jer erfaring over tid med en opbygning magen til den, jeg har beskrevet ovenfor?

På forhånd tak for jeres lærerige svar.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har epoxymalet mit garagegulv, men jeg har en fugtspærre lige under betonen, jeg har ikke oplevet problemer, men nu har jeg jo også fugtspærren.

Beton tager ikke skade af at være fugtig, men har du armeringsjern/net i kan det ruste.

Men du tænker måske på om epoxyen vil gå løs ?

Jeg har lidt fortrudt jeg gav gulvet epoxy, det bliver glat når det er vådt, før havde jeg bare beton det sugede vandet og så fordampede det efterhånden.

Nu bruger jeg mest garagen til værksted, svejsegløder laver mærker, og taber man noget tungt kan det også ses..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har også "bare" epoxy malet oven på en lignende konstruktion, det virker fint. Mit er også uden fugtspærre. Jeg brugte Biltemas 2k. 
Der har snart stået i 3 år nu.
Men jeg ville ikke gøre det igen, af samme grunde som je_ns. 
Jeg har samme konstruktion som din i mit værksted, dog med 300 mm Sundolit, malede gulvet for 5-7 år siden med noget epoxy snask jeg fik at en autolakerer jeg kender, super giftigt, det gør jeg ikke igen. Jeg ville dog male gulvet med alm. epoxy igen, jeg synes det ser ret pænt ud og det er nemmere at gøre rent, men det er rigtigt som de andre siger, det er mere sart end jeg havde troet og ting som f.eks. alm. hvid snedkerlim, sidder super godt fast på et epoxy gulv, det havde jeg ikke forventet. Jeg har ikke oplevet nogen problemer med fugt eller at malingen løsner sig.

Hej je_ns, swayde og perhans,

Mange tak for jeres indlæg - det var lige, hvad jeg havde håbet på. Jeg konkluderer, at min opbygning er god nok, men at jeg skal genoverveje epoxybelægningen, fordi den er skrøbelig. Garagen, jeg bygger, skal bruges som et værksted, og jeg har både svejseværker, vinkelsliber og skærebrænder,  og jeg bruger bestemt også snedkerlim, såeee...

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Jeg har hårdtbrændte glaserede klinker, det holder!

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 29-01-2026 13:02:00

/BOFH 

Også når du taber noget på det? Jeg troede måske de var skrøbelige overfor slag

swayde skrev den 29-01-2026 13:12:06

BOFH skrev den 29-01-2026 13:02:00

/BOFH 

Også når du taber noget på det? Jeg troede måske de var skrøbelige overfor slag

Det er jeg ikke lykkedes med endnu. Noget tungt med en hård kant kan selvfølgelig godt ødelægge overfladen, men selvom en enkelt måske engang skulle slå et skår eller revne, så har jeg erstatninger på lager så den kan udskiftes.

En anden ting er at hvis det uheld skulle ske har man med epoxy samme udfordring med at der skal laves en reparation - men klinkernes overflade er væsentlig mere hårdfør ift alt muligt andet skidt der kan ridse eller kemi der kan misfarve, fuger er bevidst lavet som en smal mørk fuge så misfarvning er svært at se.

Hvis der skal holde biler så sørg for at få lavet noget fald ud mod porten..

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Epoxymaling er på ingen måde sart. Tværtimod er det stort set det mest robuste du kan komme på er værkstedsgulv. Det skal dog bestrøs med sand under udførslen ellers bliver det afsindig glat hvis du går ind med sne på skoene f.eks.
Jeg har malet mit værkstedsgulv med epoxy for 15 år siden, og det eneste sted det ikke ser ud som nyt er fordi der var en der lagde en kørende vinkelsliber på gulvet.

Mht. fugtspærre så er 150mm flamingo nok til at agere kapilarbrydende så der skal ingen folie på.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy >> Tak for dit interessante indlæg. 

De risici, der er beskrevet flere steder på www, drejer sig ikke kun om kapilarbrydning, som utvivlsomt skal være etableret, men om dampspærring. Med andre ord; de beskrevne risici drejer sig om, at hvis der ikke er dampspærrer, så ophobes fugt i betonen pga. kondensering på undersiden; fugt, som ikke kan "dampe af" pga epoxylaget, som er diffusionslukket/dampspærrende.

At betonen skulle kunne tage skade af fugt, når der er tale om et terrændæk, undrer mig dog en anelse, for beton holder tydeligvis fint nok, når det anvendes som fundament, der særligt i bunden står i fugt mere eller mindre hele tiden - naturligvis afhængig af bygningens beliggenhed. 

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også