Lugt af lak fra lakeret krydsfiner

Hej Forum!

Jeg har lavet et par reoler i krydsfiner, så det passer perfekt til soveværelset, men så gav jeg dem linolie, og det var ikke så godt fordi de blev ved med at "svede" sådan at der kom oliepletter på mine bøger :-/
Så gav jeg dem terpentin og sprit for at få overskydende olie af,
Og nu har jeg lakeret med vandbaseret lak, for at "lukke af", (junckers vandbaseret, mat, fra j&fix)
Men det lugter af lak i soveværelset.

Mine spørgsmål er:
- Er det fordi det er vinter og svært at lufte dem af, at de lugter endnu (2 uger!)
- Kan jeg gøre noget for at de ikke lugter af lak?
- Skal jeg være bekymret for lak-dampe? (Jeg har taget reolerne ud af soveværelset)

(Selvom jeg ikke havde forventet succes med mit første gør-det-selv reol-projekt, er jeg alligevel lidt mør efter alt besværet - men det skal nok lykkes :-D)

Håber I har nogle gode råd til hvad næste skridt er!!

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har lært en vigtig lektie. Linolie må aldrig lukkes med en tæt overflade. Sprit og terpentin har kun forværret problemet.

Som udgangspunkt er al krydsfiner nåletræ som bestemmer hvordan du kommer videre.

1: Fjern reolen fra soveværelset – det har du allerede gjort.

2: Fjern al lak/linolie med krystalsæbe (Det har jeg ved flere lejligheder beskrevet herinde og der er ingen genveje). Glem alt om grundrens. Det indeholder for meget vand som opløser krydsfineren.

3: Når samtlige lak og linolierester er fjernet venter du mellem 4 og 6 måneder inden du kan lakerer krydsfiner igen. Når jeg skriver samtlige lak og linolierester skal det tages for pålydende.

Mange tak, Rantzau!
Der er vist kun én vej fremad :-)

De to (forsøgs-)reoler må rykke i kælder/garage indtil videre. I hvert fald i nogle måneder lader det til.

Hvis jeg skal starte forfra og skære nye stykker træ til nye reoler så bør jeg vel droppe min linolie-forkærlighed, og bare lakere direkte på krydsfineren efter at jeg har slebet?

/C
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis