Slibning og behandling af bøge parketgulv (lyst-udtryk)

Hej LDS, 

Jeg skal til at slibe gulv i mit hus men er i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an - lud, sæbe, olie eller lakering. 

Gulvet er et bøg-parketgulv fra 1970`erne og jeg kunne godt tænke mig samme udtryk som gulvet har på nuværende tidspunkt - se vedhæftet billed. Jeg kan se at klarlak vil give gulvet en mørkere farve hvilket nok har været den originale farve gulvet har haft. 

Min oprindelige plan var at leje en rundelsliber og slibe gulvet let for derefter at påføre Faxe Hvid lud og give gulvet 2-3 gange klar-mat gulvlak fra Faxe med slibning imellem hver påføring.

Hvad har i erfaringer med? og hvordan ville i behandle et bøgeparket gulv? jeg vægter forslag som er simple og søger en lys- og holdbar- løsning. 

Pft. for jeres input. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad vil du opnå med lud på bøg? Lud er beregnet til nåletræ.

For at bibeholde bøgs lyse udseende er en egnet gulvlak bedst.
Rantzau skrev den 27-01-2026 22:51:17

Hvad vil du opnå med lud på bøg? Lud er beregnet til nåletræ.

Jeg havde tænkt på at anvende hvid lud for at lysne gulvet op inden lakering. 

Calciumhydroxid som er det aktive stof i lud har ringe effekt på hårdtræ som bøg. Du risikerer skjolder. Lud er som nævnt beregnet til nåletræ.

Hårdtræ som bøg kan lysnes med brintoverilte.
Rantzau skrev den 27-01-2026 23:30:12

Calciumhydroxid som er det aktive stof i lud har ringe effekt på hårdtræ som bøg. Du risikerer skjolder. Lud er som nævnt beregnet til nåletræ.

Hårdtræ som bøg kan lysnes med brintoverilte.

Hvordan ville du slibe og behandle sådan et gulv ? 😊

Hvidpigmenteret lak.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Jeg ville vælge at lakere direkte på nyslebet bøg. Hvidpigmenteret lak slides og det ses hurtigt på gangbanerne.
Rantzau skrev den 28-01-2026 21:49:53

Jeg ville vælge at lakere direkte på nyslebet bøg. Hvidpigmenteret lak slides og det ses hurtigt på gangbanerne.

Du har fuldstændig ret, men så får han ikke et lyst gulv som efterspurgt. Hvis man bruger alm lak bliver gulvet som et gulv i den lokale idrætshal.

Selvbygger med stort S. 
Bemærk at trådstarter ønsker samme udtryk som gulvet har nu - jeg formoder det er det lyse parti på billedet der tænkes på, og så er forslaget om afslibning inden klar lak nok det mest langtidsholdbare.

Slidstyrken er ikke så afgørende som i en idrætshald, så lakkens egenskaber der minimere gulning ville jeg give første prioritet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis