Låsekasse " Fiskedåselås"

Hej
Vi har købt et ældre hus. (1905) De indvendige døre mener vi er fra "fødslen" Der mangler desværre en af låsekasserne. Vi har talt med et par låsesmede, få at se om de kunne fremskaffe en ny låsekasse til os. Det er desværre ikke muligt, der findes ingen nye som passer i størrelsen. Låsesmeden kalder låsekassen for en "fiskedåselås" da nøglen man brugte ligner den nøgle man i gamle dage brugte når man åbnede torskerogn el.lign. Jeg kan sagtens gøre rillen den sidder i dybere med fræser og stemmejern, hvis det bliver nødvendigt. Men problemet er at hullet til låsekassen er for bred til de nye låse som jeg kan købe. Hvad kan jeg fylde i rillen så den bliver smallere, eller findes der noget beslag, det skal jo også holde til at man kan bruge den. det er ikke nødvendig at kunne låse døren så man skal ikke tage hensyn til at nøglehullet sidder et sjovt sted. På forhånd tak for hjælpen.  

Mvh Niller 61
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan finde en låsekasse og dørblik der passer kan du vel bare lime en lus i det nuværende hul og så fræse/stemme ud til den nye bagefter. Der skal nok lidt tilpasning til men du har jo ca mål til lusen fra den gamle låsekasse.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tænker ikke det er de oprindelige døre, det ligner glatte døre, og udfræsningen til låsen med runde ender ligner heller ikke..
Måske en Boda lås LINK

Ellers prøv genbyg eller lignende firmaer der handler med brugte byggematerialer.

Boda har den her lidt specielle nøgle..

Vi prøver igen, i morgen --
Genbyg er et udmærket forsøg, ellers tag låsekassen med til Carl Ras. De har med 99,9% sikkerhed et alternativ.

Jeg har hidtil aldrig gået forgæves hos Carl Ras,
Den specielle nøgle fra Boda passer i deres 414 låsekasse, men den har nøglehullet over grebet, og ikke foran som ved den viste dør (hvis det er et nøglehul). Jeg har aldrig set en låsekasse lavet på den måde, men symmetrisk placeret hul til greb og eventuelt nøglehul foran.

Jeg er helt enig i at døren er nyere end huset. Hvis den var fra 1905 ville hullet være banket ud med stemmejern. Har de andre døre en låsekasse, der ville passe i? 

Hvordan er målene udfræst til stolpen sammenlignet med målene på denne?
https://lavpris-laase.dk/laase-og-noegler/laasekasser-og-tilbehoer-til-montering/laasekasser/mellemdoers-laasekasser/laasekasse-med-vendbar-falle-inkl-slutblik-og-noegle-lockit-6858221400~vo1530

Som Rantzau foreslår, prøv Genbyg, du kan se det meste på ​deres hjemmeside.​​​

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Genbyg er et godt sted at kigge, hvis man mangler et udgået produkt. På nuværende tidspunkt ser det ikke ud til, at de har noget der passer.

Jeg har før købt en låsekasse fra Genbyg. Den var i rigtig god stand. Desværre var jeg ikke klar over at den samme låsekasse kunne fås i en smal og en bred model (den smalle til døre med vindurer), så jeg fik en forkert. Heldigvis kunne jeg bruge dele fra den købte, til at reparere den gamle.

Man kan finde en masse målskitser på nettet, jeg vil anbefale at man starter med at tjekke dem ud. I dette tilfælde synes jeg dog ikke at finde noget. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis