Varmtvandsbeholder eller varmeveksler?

Hej:)

Vi overvejer at skifte fra gas til varmepumpe. Det er ikke så meget et gør det selv projekt, men tænkte at der måske var nogen her der havde erfaring med det?

Har snakket med et firma som forslår en varmeveksler i stedet for en varmtvandsbeholder. Den er ikke tilskuds berettiget, men skulle ifølge dem være smartere hvis man ikke skal bruge en masse varmt vand på en gang, som fx til 2 brusere på samme tid.

Er der nogen der har erfaring med hhv den ene løsning eller den anden?

Er bekymret for lyd gener og så om det kan betale sig på sigt. Vi har gas lige nu som ikke er specielt dyrt at varme op med ​
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Varmvandsbeholder er det rigtige.
Jeg mener at huske at dit hus er bygget af gasbeton og ikke imponerende isoleret.

Hvis varmesystemet (radiatorer m.m.) ikke er dimensioneret til LAVtemperatur  (30-35 grader) men til højtemperatur (60-70) grader) fremløb, så skal alle rør og radiatorer skiftes. Det koster bare til orientering ikke gratis.
Nemmeste måde at finde ud af det er at skrue fremløbstemperaturen ned på gasfyret til f. eks. 45 grader og se om du kan holde varmen ved den temperatur.

Tilbage til dit spørgsmål, så kan man lave en kombination : en lille varmtvandsbeholder der bliver varmet op af radiatorvandet og derefter en varmeveksler der kører fuld skrald ved bad o.s.v. 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
En varmeveksler, til det varme vand, vil, alt andet lige, kræve at vandet bliver afkalket for ellers vil varmeveksleren blive tilkalket over tid.
Det mest simple vil, alt andet lige, være en varmvandsbeholder.

I forlængelse til shortcut input vil et 1 strengs radiator rørsystem være no go, som medfører total udskiftning af både radiatorer og rørsystem.
Det afhænger helt af , i det konkrete tilfælde, om et 2 strengs rørsystem kan bevares.
Jeg har en Panasonic Monoblock varmepumpe med genemstrømningsvandvarmer til brugsvandet og ingen varmtvandsbeholder og det virker rigtigt godt. Ingen problemer med lydgener.

Som shortcut skriver, prøv at skrue fremløbstemperaturen ned på gasfyret og se om der stadig er varme nok hvis du skruer helt op for termostaterne på radiatorerne, det vil give en god ide om dit varmesystem er dimensioneret til en varmepumpe.
En varmtvandsbeholder koster fra 1000 kr og op og bruger 220V på en fase. Måske noget som kan gøres som et stik i stikkontakten.
En gennemstrømsvandvarmer koster måske 6000 kr og bruger typisk 10-15 kW, og kræver en ny gruppe i eltavlen - og måske en større sikring ude i vejen og nok også et nyt kabel ud til vejen. Alt i alt kan det godt koste 20-50.000 kr at få op og stå.
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 27-01-2026 12:00:56

En varmtvandsbeholder koster fra 1000 kr og op og bruger 220V på en fase. Måske noget som kan gøres som et stik i stikkontakten.
En gennemstrømsvandvarmer koster måske 6000 kr og bruger typisk 10-15 kW, og kræver en ny gruppe i eltavlen - og måske en større sikring ude i vejen og nok også et nyt kabel ud til vejen. Alt i alt kan det godt koste 20-50.000 kr at få op og stå.

Jeg tror at trådstarter mener at varmepumpen skal lave brugsvand til f.eks bad m.m.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Thomas_Mygind skrev den 27-01-2026 12:00:56

Man skal under alle omstændigheder undersøge sin nettilslutning når man får en varmepumpe, så man ved om der kommer en ekstraregning til større sikring mm. Når man er igang med at tilslutte varmepumpener det en meget lille operation også at lave en ekstra gruppe til gennemstrømningsvandvarmeren. Faktisk afslører en hurtig Google søgning af en gennemstrømningsvandvarmer er billigere end den vandvarmer.

I de tilbud jeg har fået (tænker det er incl montering?) er varmeveksler løsningen billigst og den de anbefaler. Vores fyr står pt på ca 50-52 grader og vi kan godt holde varmen.

Ifht til el, så har vi en ret gammel eltavle.

Ideen er at setuppet skal afløse både varmt vand til brug og til radiator. Dem jeg snakkede med (Amalo) mente at det ville være billigst i drift og smartest med deres “smartbox” i stedet for en løsning med varmtvandsbeholder 
Varmeveksler er billiger end el patron i vvb, men næppe billigere end varmepumpens opvarmning af vvb ved behov. Det kan man i de fleste styre uden om de dyreste timer, mens varmeveksler trækker el når den bruges. Så rent økonomisk kan vvb bedst betale sig. I hvert fald for os når vi beregner det.

Hvis i har dårlig isolering og radiatorer, tvivler jeg på, at i får den store gevinst vs gas. For husk at indregne afskrivning af den pænt voldsomme udskrivning på varmepumpe og det, der følger med. 
​Men indhent tilbud flere steder. Det gør vi. Det svinger voldsomt i pris og forslag. Lige fra monoblock til split til varmeveksler til vvb. Det er virkelig en jungle!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis