Dampspærre i etageadskillelse

Jeg er i gang med at udskifte loft i stueplan i et 1 1/2 plan rækkehus. Det gamle loft var et listeloft og det nye bliver troldtekt. I den forbindelse har jeg fundet 100mm isolering med en dampspærre under i etageadskillelsen.  I stuen er der også køkken og intet udtræk til emhætte, så emhætten er med recirkulation, så det er muligvis derfor dampspærren er der.

Der er en smule træk fra nogle åbninger ved bjælkerne over nogle af væggene fordi dampspærren ikke går ned til væggen. Det var ikke et stort problem med listeloftet men kan måske blive det med det nye. Kan jeg bare stoppe Rockwool ind hvor det trækker eller skal jeg forsøge at gøre rummet tæt med ekstra dampspærre ?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal ikke være nogen dampspærre imellem to opvarmede rum. Hvis der er det nu så skal du fjerne den i forbindelse med renoveringen.
Hvis det er utæt ud imod udenfor, skal det laves korrekt. Hvis det er mellem etageadskillelse, vil du sætte pris på at lugten af stegt fisk ikke breder sig ud i huset. 
Hvis etageadskillelsen ikke er ventileret skal der ikke være dampspærre. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

perhans skrev den 26-01-2026 15:42:10

Der skal ikke være nogen dampspærre imellem to opvarmede rum. Hvis der er det nu så skal du fjerne den i forbindelse med renoveringen.

Jeg antager at den blev bygget ind af en årsag - det er den oprindelige konstruktion. Og ellers vil fugt fra madlavning vel finde op i isoleringen ? Det er som sagt bare en smule træk - ikke en vestenvind - der kommer ind mellem en indermur og forskalling men det er jo ikke lige til at sige hvor det kommer fra. 

Som flere allerede har skrevet må der ikke være dampspærre mellem 2 opvarmede etager. Hvordan vil du i øvrigt lave dampspærren mellem etagerne tæt i trappeopgangen?🤓

Selvbygger med stort S. 
Der skal være dampspærre på den varme side ude ved ydermur, og ind under skunk, videre op i forbindelse med dampspærre på øvre etage.
Det er ikke altid nemt at opnå, men det skal gøres så godt som mulig. 
Der hvor der er nogenlunde samme temperatur, kan dampspærre undværes. 
Tidligere gik man ikke så meget op i det, men klaskede dampspærre op alle steder. 
I stedet for dampspærre sætter jeg ukrudtsdug eller lignende op over troldtek. Det er for at undgå støv nedfald fra revner, når troldtek plader svinder lidt 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis