Lim plastik

Hej alle i gode lds folk.
Sætter virkelig pris på den hjælp jeg hidtil har fået herinde.

Nu har jeg så et nyt problem. Konen synes hun skulle lege helt vildt med elevationsdelen til vores elevationsseng. Det resulterede i at motoren knækkede. Det er en ret dyr seng og dermed tænker jeg også denne del er ret dyr. Så vil forsøge mig med noget lim i første omgang. Men hvilken lim skal jeg vælge. De alm gennemsigtige plastlime er ihvertfald ikke kraftige nok.
For nogle år siden havde vi en montør der havde noget sort plastlim der var relativt tykt og som blev lidt varmt ved limning så det smeltede sammen med. Det var rigtig kraftigt men kan ikke huske hvad det hed eller hvor han havde købt det.
Kan nogen herinde komme med anbefalinger til hvad jeg kan prøve?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enten en rapid epoxy-lim, alternativt lifehacket med superlim og bagepulver, det sidste er nok det nemmeste da epoxy bliver ved med at løbe indtil det sætter sig. Du er nødt til at få bunden fri så du ikke skal lime opad.

Kanter og flader skal gøres en lille smule ru med sandpapir og så laver man en opbygning med flere lag hvor det skal ind og have fat i fladerne på hver side af bruddet. Begge dele ender med at være hårdt som pokker og kan stabilisere langs bruddet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har limet lignende mange gange med Dana lim 332. Det er 2 komponent epoxy, og købes i dobbelt tube hvor man trykker ud fra begge samtidig. 
Det er vigtig at man blander det godt sammen i mindst 1 minut, f.eks. på et stykke karton 
Så smøres alle brudflader omhyggelig og det sættes sammen. Med den facon er elastikker måske det bedste til at holde det sammen. Det hærder op på få timer, men du har nok 10 - 15 minutter at arbejde i.
Jeg mener at brudflader i forvejen er tilpas ru, så det ville jeg ikke gøre mere ved på forhånd. 
Du har jo ikke de store krav til skønhed, så når det er hærdet op kan du forstærke samlingen på et par måder. 
1. Tage nogle stumper plastplade, og lime hen over samlingen som forstærkningslapper. Her skal der slibes da det er glatte flader limen skal have fat i. 
2. Tage 1 knappenål og holde den ( med en tang) hen over et stearinlys til den er rødglødende. Så lægges den umiddelbar ned over samlingen, og den vil smelte lidt ned i materialet. Når du har gjort det med passende anal, lægger du lim hen over nålen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 26-01-2026 10:26:48

Jeg har limet lignende mange gange med Dana lim 332. Det er 2 komponent epoxy, og købes i dobbelt tube hvor man trykker ud fra begge samtidig.
Det er vigtig at man blander det godt sammen i mindst 1 minut, f.eks. på et stykke karton
Så smøres alle brudflader omhyggelig og det sættes sammen. Med den facon er elastikker måske det bedste til at holde det sammen. Det hærder op på få timer, men du har nok 10 - 15 minutter at arbejde i.
Jeg mener at brudflader i forvejen er tilpas ru, så det ville jeg ikke gøre mere ved på forhånd.
Du har jo ikke de store krav til skønhed, så når det er hærdet op kan du forstærke samlingen på et par måder.
1. Tage nogle stumper plastplade, og lime hen over samlingen som forstærkningslapper. Her skal der slibes da det er glatte flader limen skal have fat i.
2. Tage 1 knappenål og holde den ( med en tang) hen over et stearinlys til den er rødglødende. Så lægges den umiddelbar ned over samlingen, og den vil smelte lidt ned i materialet. Når du har gjort det med passende anal, lægger du lim hen over nålen.

Passende anal? 😆😆😆

Ja et enkelt t kan gøre en stor forskel. Men dejlig med en lille griner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også