Understøbning af kældervæg materialevalg

Hej

Jeg er godt klar over understøbning ikke er et gør det selv projekt, men jeg søger alligevel noget erfaring. Jeg har fået 2 forskellige tilbud på understøbning af eksisterende kælder. Planen er jeg selv skal udføre dele af gravearbejdet, men lade fagpersoner stå for understøbningen 1 meter ad gangen. Det ene tilbud er med opfyldning med beton hele vejen op, det andet er med en betonrande/bund og efterfølgende lecablokke afsluttet med ekspandende (ikke svindende) beton. Tilbuddet med lecablokkene er mest tiltalende da det er en hurtigere proces og er både tids og i sidste ende økonomist besvarende. 

Er der nogen som har erfaring med den metode, det lyder næsten for godt til at være sandt? Der bliver ikke gravet ud udenom huset, så hele projektet er indefra, og dermed er det ikke muligt at pudse lecablokkene, men er det ikke nødvendigt? 

Mvh Søren
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Masser af erfaring og tråde om understøbning også masser der har gjort det selv. bare brug søgefunktionen og læs løs.

Løsningen med Leca er efter min mening generelt den bedste, men der er også scenarier hvor beton er at foretrække. Hvorfor skal der understøbes? 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Lav lofthøjde og ønsket gulvvarme. Vi ønsker at udnytte kælderen til teenageafdeling. Skal Lecablokkene ikke behandles eller pudses under terræn?

Mvh Søren
Sorenkp skrev den 25-01-2026 15:46:39

Skal Lecablokkene ikke behandles eller pudses under terræn?

Puds er jo noget visuelt forbedring så under terræn hvor det ikke er synligt er svaret umiddelbart nej. Dog kan der være hensyn ift fugtforhold og indtrængende/opstigende vand. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det var også min tanke ift. fugt, men tak for svar! :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis