Lasker på jernbjælke med bjælkelag af spærtræ burningice 17 7790 25-01-2026 10:29 Har lasker på en jernbjælke et strukturelt formål udover at holde spærtræet på plads? Der er en 4cm flange på jernbjælken træet hviler på, og der skrues et 22mm gulv ovenpå bjælkelaget. 6 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
burningice Trådstarter 17 7790 25-01-2026 11:03 Billede af hvad? Det er et generelt bygge-teknisk spørgsmål.Et spærtræ der stødes ind i mod en IPE-bjæle (altså ikke ligger ovenpå) - er det nok at den hviler på bjælkens flange (4cm) og med afstandsstykker mellem spærtræ'erne for at holde dem på plads. Eller skal spærtræet fastgøres til IPE-bjælken med en laske for at fordele kraftoverførslen på en større flade?
Søren O 7962 7000 25-01-2026 17:03 Den løsning er absolut ikke i orden. Anlægsfladen bliver for lille, der er intet der holder spærtræet på plads. Måske kan løsningen være at bolte bjælkesko fast til din IPE bjælke. Så vil der være styr på samlingerne. Søren O
ev elmand 30487 7480 25-01-2026 19:08 Det kommer jo meget an på hvad spærtræ skal bruges til. Er det på tværs af huset, så skal spærtræ jo holde huset sammen så tag spærene ikke presser husets ydermure udad. Så der skal spærtræ absolut fastgøres med laske eller tilsvarende. Men det ville jeg nu gøre under alle omstændigheder så det ikke glider fra hinanden. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
BOFH 3906 8600 25-01-2026 19:37 burningice skrev den 25-01-2026 11:03:27Et spærtræ der stødes ind i mod en IPE-bjæle (altså ikke ligger ovenpå) - er det nok at den hviler på bjælkens flange (4cm) og med afstandsstykker mellem spærtræ'erne for at holde dem på plads. På både H og I -bjælker udføres det som regel ved at der svejses et stykke vinkeljern som spærtræet boltes imod så det ikke kan rykke sig ud af flangens anlæg eller sideværts bevægelse. Jeg har ihvertfald ikke set det udført anderledes./BOFH Giv mig min kop kaffe og et serverrum!
burningice Trådstarter 17 7790 25-01-2026 23:13 Det er et simpelt bjælkelag hvorpå der skrues et 22mm gulv ovenpå. Det er inde en gammel lade hvor der muret nogle rum op men har ikke nogen konstruktionsmæssig forbindelser med laden. Første og sidste spærtræ fikseres til murene og så er der afstandstykker imellem så de ikke kan rykke sig.Jeg kan ikke se at nogen af svarene omhandler bæreevnen af selve bjælkelaget men kun at de enkelte spærtræ skal fikseres. Jeg er mere nysgærrig på om laskerne har en bære-mæssig funktion udover den 4cm flange træet hviler på.Men det er godt at vide at laskerne ikke skal aflaste en vægt. Så kan jeg evt. kaste mig ud af svejse nogle lasker selv når det ikke kræver det store i styrke.