Ny og gammel spærkonstruktion

Hej — den ene halvdel af mit hus har to sæt spær under taget. Man har beholdt den gamle, som tidligere har båret tag med lavere hældning.

Jeg vil meget gerne af med de gamle spær, da de gør det svært at komme rundt deroppe.
Men jeg er i tvivl om de blot kan fjernes. De virker lidt løse i det og kan vrikkes lidt på fra side til side, men mange af dem er skruet sammen med de nye spær.
Jeg tænker de enten er beholdt fordi:
1. Det var nemmest ikke at fjerne dem i sin tid
2. De støtter tagfoden på de nye spær i ikke at skride ud. En af de nye spær har tagfod som simpelthen er afbrudt på midten. Flere andre af de nye mangler et stykke på midten af spærfoden, da der er gjort plads til jernrør der, og så er der sat andet spærtræstykke fast ovenpå.
3. De holder loftet oppe. Profibrædderne kan være sømmet ind i dem. Der er tilsyneladende ikke andet end profilbrædderloftet og så med isoleringen ovenpå.

Jeg har umiddelbart lyst til at få styrket de nye spærfødder, fæstnet profilbræddeloftet til de nye spær og så fjerne de gamle spær. Og gøre det i et rum ad gangen. Og sætte gipsplade loft op, som ligger i niveau med spærføddernes overside, så vi får spærfødderne visuelt frem, og hævet loftet lidt. Spærfædderne tænker jeg så at kunne pynte kosmetisk, måske ved at doble dem op i bredden, eller pakke dem ind i andet træ, så de ser flotte ud at have fremme.

Hvad tænker i om alt dette? Er der nogle kloge hoveder derude?

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også