Hvordan findes et kraftigt kontraspjæld?

Jeg har et cirka 4 kvm badeværelse i en ejerlejlighed med klapventil som eneste udluftning. Jeg fik en elektriker til at installere en elektrisk ventilator med fugtstyring - Duka pro 30 TH. 
Jeg bor øverst, tæt på taget, og har ved megen blæst kunne høre rotoren bevæge sig. Ventilatoren er nu stoppet med at virke, og jeg er kommet frem til at det må skyldes et for stort lufttryk udefra, som det indbyggede spjæld ikke har kunne håndtere. Elektrikeren er enig. 

Jeg vil gerne selv undersøge hvad jeg skal have installeret inden jeg får en ny elektriker på. Jeg har bare svært ved af finde ud af hvordan jeg vælger et kontraspjæld der er robust nok til luften udefra.
Vil jo egentlig gerne have en ventilator med et godt nok kontraspjæld indbygget, men er frisk nok på at finde de to separat. Men hvad skal jeg kigge efter? 
Har læst at man kan få et motoriseret eller fjederstyret kontraspjæld? 

Jeg vil gerne have et system der er:
- fugtstyret - gerne justerbart til 60 % fugtighed
- robust kontraspjæld 
- forholdsvist støjsvag 
- cirka samme størrelse som den allerede installerede Duka Pro 30 TH

Håber nogen kan hjælpe!
På forhånd tak 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at søge på lukkespjæld med motor, f.eks. Lindas DTBU. Et motorspjæld lukker tæt, uden klapren. Det skal styres af ventilatoren, således at spjældet kun er åbent, når ventilatoren kører.

Søren O
swayde skrev den 24-01-2026 19:38:29

Er der noget i vejen for dukas eget?
https://www.greenline.dk/duka-kontraspjaeld-oe100-mm-75428
Man kan også få nogle med 3 spjæld i et, men det kan jeg ikke lige finde på Google. 

Aner det ikke... Ville være nervøs for om vinden stadig kunne blive så kraftig, at den ville kunne bevæge klappen. Men måske det er en løsning. Tak! 

Søren O skrev den 24-01-2026 20:20:27

Prøv at søge på lukkespjæld med motor, f.eks. Lindas DTBU. Et motorspjæld lukker tæt, uden klapren. Det skal styres af ventilatoren, således at spjældet kun er åbent, når ventilatoren kører.

Tak! Jeg prøver at tjekke den ud! 

Skatterknad skrev den 25-01-2026 09:16:58

Med sådan et lukkespjæld har du en løsning der fungere 100%

De findes i mange størrelser, bare et eksempel..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 25-01-2026 12:57:05

Skatterknad skrev den 25-01-2026 09:16:58

Med sådan et lukkespjæld har du en løsning der fungere 100%

De findes i mange størrelser, bare et eksempel..

Jeg skal bruge den sammen med DUKA PRO 90 TH har jeg besluttet mig for, som har en Ø 99mm. 
Hvis jeg vælger DTBU til Ø 100mm, skal jeg vel bare tætne den sidste mm? 
Jeg er dog i tvivl om, der er standard dimensioner på ventilationskanaler? Det er lidt svært at måle, men er kommet frem til cirka 10,5 cm bred og 16 cm høj. 
Når jeg kigger på dimensionerne for en DTBU med Ø 100mm er der følgende dimensioner for motoren H = 110 mm - og den viser med pilene at H er målt fra top motor til top rør. Det giver ikke så meget mening for mig, og jeg bliver derfor i tvivl om det betyder, at kanalen, i højden, skal have plads til Ød1 = 100 mm OG H = 110 mm - altså i alt 210 mm eller om motoren virkelig kun er 10 mm høj? Hvis jeg virkelig skal bruge 210 mm i højden, så kan jeg ikke bruge DTBU.

Motor og spjæld fylder i alt 210 mm. Spjældet er forberedt til isolering. Derfor er motoren flyttet ca. 50 mm ud fra spjældet. Det vil være muligt ​med “hjemmefusk” at flytte motoren tættere på spjældet, men det må være en nødløsning.

Søren O
Søren O skrev den 25-01-2026 16:55:30

Motor og spjæld fylder i alt 210 mm. Spjældet er forberedt til isolering. Derfor er motoren flyttet ca. 50 mm ud fra spjældet. Det vil være muligt med “hjemmefusk” at flytte motoren tættere på spjældet, men det må være en nødløsning.

Altså kan jeg ikke bruge den og tænker jeg må finde på noget andet så? 

Måske denne her kunne være en mulighed den er 157 mm i længden ​link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis