Renovering af maskinhal til bolig – spørgsmål om gulvvarme, gulvopbygning og tagisolering

Hej alle

Jeg er i gang med at renovere en maskinhal til bolig på ca. 90 m².
Bygningen er fra 1980 og består af uisoleret betongulv, vægge i gasbeton og eternittag.

Jeg har et par spørgsmål om gulv og tag, som jeg håber, I vil hjælpe med.

Gulv

Jeg vil gerne etablere gulvvarme, men helst uden at miste for meget loftshøjde.
Det eksisterende betongulv er rimeligt plant med en maksimal niveauforskel på ca. 2 til 3 cm.

Hvad tænker I er den bedste opbygning?
Kan jeg lægge spånplader direkte oven på trykfast flamingo og blot lime dem sammen, når der ikke er mulighed for at skrue i underlaget?
Og hvad med vægge og rumdelere. Kræver de ekstra understøtning?

Min foreløbige tanke for gulvopbygning er:
• eksisterende betongulv
• 150 mm trykfast flamingo
• 22 mm spånplader med spor og varmefordelingsplader
• 22 mm gulvbelægning

Tag

Er det nødvendigt at etablere undertag under eternit?
Der er nogle skjolder på undersiden af pladerne ved samlingerne (se billede), men jeg er usikker på, om det er vandindtrængning. Taget har ensidig og relativt lav hældning, og området er udsat for en del blæst.

Er 150 mm isolering i loftet tilstrækkeligt i forhold til varme, eller bør man minimum op på 200 mm?

På forhånd tak for jeres input.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grav ud og lav 3-400 mm isolering, synes 150 mm i lofter er i underkanten, eternittag kræver ikke undertag.

Gasbeton isolere jo ikke supergodt, så isoler ydervægene, enten udvendigt eller indvendigt..

Hvis det skal overholde dagens krav til nybyg af beboelse, tænker jeg ikke det er et rentabelt projekt. 

Vi prøver igen, i morgen --
Det er nok ikke det du har lyst til at høre, men en garage i gasbeton bliver aldrig til et godt hus at bo i.

150 mm isolering er utilstrækkeligt både i gulv og loft, og ikke noget du får byggetilladelse til. Kravene i dag er nærmere 300 mm men afhænger af husets samlede energirammeberegning.

Selvbygger med stort S. 
Hey,
Tak for svar:)
Er det ikke muligt at skulle undgå at banke betonen op?
Det bliver ikke nybyg, så ikke nødvendigt at følge nybyg regler.
Hvis vi ser bort fra isoleringskrav i forhold til nybyg, hvad vil i så sige er minimum i forhold til general varmetab / isoleringeværdi? 
emvincentz skrev den 24-01-2026 18:18:40

Hey,
Tak for svar:)
Er det ikke muligt at skulle undgå at banke betonen op?
Hvis vi ser bort fra isoleringskrav i forhold til nybyg, hvad vil i så sige er minimum i forhold til general varmetab / isoleringeværdi? 

Når bygningen skifter anvendelse = byggetilladelse = nutidens krav.

Selvbygger med stort S. 
emvincentz skrev den 24-01-2026 18:18:40

Der ​gælder samme nybyg-regler ved et projekt ​som dit. Det er ikke renovering, når du ændrer ​anvendelse. Renovering vil være ​hvis det stadig var en garage, men i bedre stand.

Lav det nu bare ordentlig fra starten af, hug beton op og start forfra, isoler væggene ordentlig, måske udvendigt? Ved godt du fisker efter en der vil give dig ret i at dine tanker er ok, så du kan forsvare den nemme løsning (er set mange gange herinde før 😉) Det ville være træls og få lavet det hele fint og færdigt, og så når det skal bruges en kold vinter - faktisk ikke er rart og være der pga det ikke kan varmes ordentlig op - samt varmeregning stikker af 😬 Skal det registreres i BBR som beboelse? eller er det som ulovlig beboelse? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis