Opbygning af terrændæk

Hej alle, 

Jeg overtager snart en 60´er villa, hvor der i dag er 50 mm gulvisolering på strøer. 
Vi skal igennem en større omgang med huset og er i den forbindelse ved at planlægge yderlige isolering af gulvet samt gulvvarme. 

I den forbindelse havde jeg forventet at lave den "klassiske" opbygning med stampet sand, 300 mm sundolitt og 100 mm beton med armering og gulvvarme slanger. 

Dog har jeg læst/hørt om andre som har opbygget deres terrændæk med stampet sand, 300 mm sundolit og sporplader med gulvvarmeslanger til slut. 

Er der nogle der har erfaringer med denne slags gulvopbygning? Min bekymring er gulvet bliver ustabilt med tiden og vil begynde at knirke (til trods for at der vælges S80 eller S150 i fasthed). 

Hilsen Hjemme-byggeren 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er det der kaldes svømmende gulv. Jeg har lavet det i køkken, med S150 Isolering. Godt nok 400 mm som jeg synes er minimum. Jeg mener at der ellers anbefales S250 men det var ikke lige til at opdrive da jeg var i gang.
Det knirker ikke og har ikke sat sig noget som helst. Der står naturligvis både køkken, opvasker og køleskab på gulvet.
Du skal være meget omhyggelig med nivellering af jorden/sand  under isolering. Det er der du fastsætter endelig gulvhøjde. Mål på isolering forinden, da 150 mm plader måske er 149,5 mm Det giver så 10-15 mm for lav gulv i den sidste ende. 
Opbygning kan så være 
Sundolit, 
Radon spærre, 
sporplader med slanger og varmefordelings plader,
gulvpap for at minimere knirken fra varmeslanger der udvider lige nur termostat slår til
 gulvspånplader.

Jeg lagde klar plastik hen over varmefordelings plader, tegnede slanger ind på det med tusch. Dette "skatte kort" brugte jeg så over gulvspån for at sikre at der ikke kom skruer ned i varmeslanger. Der skrues bare igennem plast som så hives af bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er mange tråde på emnet så brug søgefunktionen, faglitteratur bestiller du træfakta 12 eller låner den på biblioteket. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis