hvilke 3 lags vinduer til hus

Jeg skal have skiftet nogle vinduer.
Fik sidste år skiftet i gavlen med nogle træ/alu 3 lags bondehus look fra bedst og billgst på nettet.

Jeg synes dog kvalitet halter vedr. pålimede bondehuslister og håndtag.

Bør man kigge på velfac og kendte mærker eller er det bare mærkevarer?

Er der forskel på 3 lags vinduer og kvalitet?

Katmus
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selv ville jeg vælge et lags glas med sprosser som det yderste vindue, og alt i træ. På den måde får du et harmonisk vindue der er let at vedligeholde. Først derefter ville jeg vælge et fabrikat der lever op til kravene.

Som fortsatsvinduer ville jeg vælge to lag glas som koblede vinduer, også i træ. Du kan bruge termoruder, men de er ret klodsede og ikke mærkbart bedre end koblede ruder. Til gengæld er de dyrere.

Vælger du tre lag glas i samme konstruktion, får du visse udfordringer med karm og anslag.

vis du kikker i BR 18, vil du opdage, at kravet er 3-lags vinduer. I min lejlighed er det så vidt jeg husker Velfac.

fase
Jeg skal have 3 lags og der er plads.
Kan se der åbenbart også er et krav.
Prøver at kigge lidt på velfac, selvom min bror godt nok var meget uheldige med dem for 10 år siden.
Fik nogen 3 lags træ alu som var en dårlig konstruktion der ledte kulde ind.

Men blev dog løst ved ændring. Så tænker de har styr på det i dag.

Katmus
Jeg har 2 vinduer fra Klarvinduer (nu hedder de vist bare "Klar"), et sidehængt og et tophængt. Det er virkelig dårlig kvalitet!

Underdimensionerede beslag og skruer gør at at de sidehængte (åbner sidevers) efter er års tid begyndte at hænge og jævnligt skal efterskrues. Skruerne er så små, at de ikke bider ordentligt. Samme vindue måtte i øvrigt skiftes flere gange fordi de leverede vinduet med fejl. 3. gang lykkedes det, men vinduet binder og hænger nu, som sagt. Jeg har opgivet dem. De har måneder lange svartider.

Min oprindelige plan var at bruge dem til alle 20+ vinduer i huset. Jeg startede med de to, men kom hurtigt på andre tanker. Endte med KPK vinduer. Det blev en del dyrere, men var merprisen værd! Der er en verden til forskel på kvaliteten. Tømreren jeg købte af, talte også positivt om kvaliteten af Rationel/Velfac.

PS: Det skal lige siges, at jeg valgte deres dyreste linje (KPK Vision), som nok svarer til Velfac 200. Så det er sikkert ikke helt fair at sammenligne med discount-vinduer, men alligevel.

Mvh. AllanE
Vi har rationel. Det virker bare. Koster måske lidt mere, men de virker.

Men følg rantzaus råd. Hans hobby er istandsættelse så dét er nok værd at følge. Jeg fik efter minimal vedligehold og derfor træ-alu. Også fordi jeg virkelig (!) hader at male vinduer. Træ træ er ​jo dog enklere at reparere osv. 
Annonce
Jeg kunne godt vælge træ.
Men det er det her med vedligeholdelse.
Gider ikke male vinduer. Synes det er mega besværligt, selvom det måske først er om mange år og nok slet ikke bliver mig da huset er solgt der.
Mine nuværende jægerspris trævinduer fra 2004 er stadig ikke malet og kun på sydgavl har de taget skade og også der jeg har skiftet 2 vinduer 1. sal til alu, da det kræver stillads at komme til dem.

Katmus
katmus skrev den 23-01-2026 09:16:07

Jeg skal have 3 lags og der er plads.
Hvad sidder der i dag? Mange rammer er idag dimensioneret så de er dybere for bedre at kunne holde til den højere vægt fra en 3-lags rude.
Derudover så vær obs på om det er muligt at udskifte alu-profilerne - og hvor længe producenten forpligter sig til at kunne levere reservedele. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er ikke maling af vinduer der er træls. Det er forarbejdet:

... skifte glaslister - finde samme lister der for længst er udgået af produktion - udluse råd bag aluprofiler -  fjerne skodmaling - foruden erstatte gangjern med noget dueligt der virkelig trækker tænder ud.  

Det er den virkeligr udfordring.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også