Hjælp til lys-el

Hej

Kan nogle svare på hvorfor min lampe lyser konstant når jeg monterer direkte fra et lampeudtag.

Jeg kan ikke se at der er nogle tænd og sluk kontakt nogle steder det lampeudtag jeg monterer fra køre på en gruppe for sig selv.

Der er et lyddæmpe system i hele lejligheden jeg har samme problem flere steder i lejlighed.

Jeg håber at det giver lidt mening el er ikke lige min stærke side.

Hilsen Christian
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har forvundet din lampe til en nulleder og en fase med konstant strøm, du skal firbinde dem til en nulnog det leder som går tiæ din afbryder... men tag et billede såber det lidt nemmere af vejlede

Vedhæftede filer:
Ud fra billede nr. 2 er der ikke forbundet nogen tilledning, så du kan ikke afbryde lampen. Du kan måske klare opgaven ved at bruge en pære, dy kan styre med en app. Du kan selvfølgelig også få installationen lavet, så der er tændledning og afbryder.

fase
Tak for svar hvordan kan det være at det virker i stuen hvor det er tilsluttet på sammen måde der er kun nul fase og jord ved alle lampeudtagene i hele lejligheden 
Christian. skrev den 22-01-2026 17:44:12

Du har sat lampen i et udtag der har kontant strøm og ikke betjenes af en afbryder. Fx god ide hvis du har en smart pære du kantænde/slukke med en remote.

Husk at få lampeledningen ind under aflastningsbøjlen.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Har du ganske almindelige afbrydere i huset, eller er der en central styring f.eks. IKC så der sidder en række relæer i din tavle. 
De manglende tænd ledninger kunne tyde på det. 
Prøv at vise et billede af el tavlen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det lyder til at du har ret i det du skriver.

Jeg kan bare ikke få lampeudtaget på billede 3 til at snakke sammen med kontakten på billede 5 og 6 er der en forklaring på det.
Virker afbryderen på sidste billede sammen med andet? Hvis ikke, så start med at skifte batteriet.

Ellers skal den måske parres sammen med lampeudtaget på 3. sidste billede igen. Her er en vejledning:
https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D904122_02.pdf. Læs "Sådan programmerer du Control Link"

Lampeudtaget på første billede får sandsynligvis strøm fra et andet lampeudtag. Der er derfor kun muligt at tænde begge disse to lampeudtag samtidig. Det er selvfølgelig også en mulighed, at første lampeudtag aldrig har været tænkt til at kunne afbrydes. I så fald skal du have ændret installationen eller bruge en smart-pære.
Det lykkes ikke helt men tak for hjælpen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis