Spørgsmål om varmeveksler ifm. skift fra radiatorer til vandbåren gulvvarme

Hej forum

Jeg vil gerne høre jeres vurdering af, om min nuværende varmeveksler er relevant / god nok, når jeg inden længe planlægger at fjerne alle radiatorer og etablere vandbåren gulvvarme i hele huset.

Jeg starter med at beskrive mit varmesystem, så konteksten er klar.
Nuværende varmesystem
  • Varmepumpe: Luft/vand (Panasonic Aquarea monoblock)
  • Opvarmet areal: ca. 147 m²
  •  8 radiatorer, og en slags gammel gulvvarme i det ene badeværelse
  • Brugsvand: Produceres formentlig separat via el-vandvarmer (brugsvandet har ingen forbindelse til varmepumpen)
Mellem varmepumpen og radiatoranlægget sidder der en pladevarmeveksler:
  • Model: Nordic Tec BA-32-30 (kobberloddet pladevarmeveksler)
Varmeveksleren er begyndt at dryppe ca. én dråbe i minuttet, og der ses blå/grønlig korrosion midt i pladepakken.
Jeg har været i dialog med Nordic Tec kundeservice, som siger følgende:
  • Varmeveksleren er monteret forkert – den er monteret vandret, men skal monteres lodret
  • Ved vandret montering kan varmeveksleren:
    • ikke udlufte korrekt
    • opbygge luftlommer og blokeringer
    • få stigende hydraulisk modstand
    • opleve lokalt forhøjet tryk over tid
  • Dette kan ifølge producenten føre til lækage, hvilket de vurderer er det, der er sket her
  • Deres klare anbefaling er:
    • udskiftning af varmeveksleren
    • ændret rørføring, så den nye monteres vertikalt
  • De fraråder afkalkning/afsyring – lækagen vurderes som permanent
Inden for relativt kort tid skal vi:
  • fjerne alle radiatorer
  • etablere nyt vandbåren gulvvarmesystem i hele huset
Mine spørgsmål til jer:
  1. Giver det mening at beholde en varmeveksler, når man går over til helt nyt gulvvarmesystem, eller er det bedre at køre varmepumpen direkte på gulvvarmen?
  2. Hvis man beholder varmeveksler:
    • er Nordic Tec BA-32-30 tilstrækkelig til gulvvarme?
    • eller vil den være en unødig flaskehals (tryk/effektivitet)?
  3. Er det almindelig praksis, at varmevekslere skal monteres lodret, og har andre oplevet problemer ved vandret montering?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at kontakte Dennis Stahlhut på 53709273 fra Eiland. Han er ret kompetent.

Som jeg ser det er din veksler kun tilsluttet som forvarmer til dit brugsvand.
Det er noget vrøvl at varmeveksleneren skal stå lodret - det har ingen betydning mht. korrosion og flow.

Får du tung gulvvarme (Så du ikke behøver buffertank) ?

Har du en 3-vejsventil (Til varmtvandsproduktion) ?

Hvor mange kW er din varmepumpe - er den modulerende (frekvensstyret) ?

Har du en principtegning /PI&D af dit nuværende anlæg ?
Jeg har ingen gulvvarme i dag, men radiatorer. Dog udskifter vi stort set alle radiatorer i år med vandbåren gulvvarme.

Jeg ved desværre ikke hvad tung gulvvarme er..

Mht. 3-vejsventil. Pas. Aner ikke engang hvad det er :(

5KW Panasonic Aquarea MDC05J3E5

Nej desværre ingen teknisk tegning over mit system..
Dennis Stahlhut kunne desværre ikke hjælpe her. Efter en fin tlf snak med ham, viste det sig at han blot interesserer sig for VVS, men eller er elektriker.. Men tak for tip.
Annonce
Tung gulvvarme er gulvarme i et betondæk - som har en masse varmekapacitet - så du ikke behøver buffertank. Specielt med en lille 5 kW VP så burde du kunne nøjes med 20 m2 beton-gulvvarme i stedet for en buffertank.

Lyder til at du ikke har en 3-vejsventil - så en lille varmeveksler er ikke helt tosset. Den kan bruges til at forvarme dit varme brugsvand - før det kommer ind i en 30-60 liter varmtvandsbeholder med varmelegme, så du kan lave 50 graders vand med en blanding af VP og elvandvarme. Det er nok den nemmeste og billigeste løsning for dig.

Når du skal have fat i en ny veksler - vil det være fint at få en som kan få et flow på 1000 L/hr med maks. 0.1 bars tryksforskel.
Hej Piopak
Som jeg ser din installation, er varmeveksleren ikke til forvarmning af varmt brugsvand. Varmtvandsbeholderen er jo monteret parallel på frem og returløb fra din varmepumpe, og lige over varmeveksleren er der indskudt en termostatventil, som åbner ved behov for opvarming af VV beholderen. Den pladevarmeveksler du har monteret nu, er egentlig OK, men det handler jo om et køre med så lav temperatur som muligt på varmepumpen, når du får etableret gulvvarme, f.eks 35 - 40 grdC. På NordicTec´s hjemmeside angiver de, at man skal anvende en pladevarmeveksler på ca. 3m2 pr. 10kW varmeeffekt. Hvis du har en 5 kW varmepumpe, skal din varmeveksler således have et min. hedeareal på 1,5m2. Jeg ville selv vælge samme varmeveksler blot med 60 plader. Så får du en meget lille temperatur diff. over varmeveksleren, og kan måske køre din varmepumpe nogle få grader lavere i temp. Du kan også overveje at droppe varmtvandsbeholderen helt, og installere en varmtvandsunit med pladeveksler forvarmer fra "Elvandvarmer.dk." Jeg skal selv igang med at skifte oliefyret i mit sommerhus til Varmepumpe, og vælger her løsningen med en gennemstrømningsvandvarmer med pladevekslerforvarmer. Det kræver naturligvis, at du har tilstrækkelig elforsyning ind til din hovedtavle (helst 50Amp).
Let contra tung gulvvarme: Hvis du har stort lysindfald i dit hus (store vinduesarealer mod vest/syd bør du overveje let gulvvarme. Alternativt får du alt for vanskeligt ved at styre rumtemperaturen når solen dukker frem i vintermånederne. Jeg har selv valgt let gulvvarme i hele huset. hvorved mit gulvvarmesystem regulerer meget hurtigt og precist.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis