Dampspærre eller ej i renovering af ældre hus?

Hej

Jeg er i gang med en renovering af et hus fra 1945.

Her har jeg i 1/3 huset nogle gamle pudslofter, der stadig er pæne. I de sidste 2/3 af huset har der været et nedsænket loft med noget mørke træbrædder, som nu er pillet ned. Desværre ser pudsen omme bagved ikke særlig køn ud.

Derfor vil jeg gerne lave nogle nye nedsænkede gipslofter. Mit spørgsmål er, om der skal dampspærre op?

Med tiden vil jeg gerne efterisolere loftsrummet over. Men jeg ender i så fald alligevel med kun at have dampspærre i 2/3 af huset, så kan det betyde mere dampopstigning i sidste del? Og er dampspærre generelt spild af tid, hvis jeg bare efterisolerer med papiruld?

Hvad vil I gøre?

Vh SJO
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter min mening skal der altid dampspærre op i beboelses rum. Det er også en meget lille omkostning, både i penge og tid. ​Du kan jo sætte det lige under det pudsede loft, og du får et fint område til elkabler, spot eller andet.
Skal der isoleres her må det højst være med 1/3 af den totale isolerings tykkelse. Det gælder fra nu og ikke en gang i fremtiden når du "måske" får mere isolering lagt op. 
Der er lavet forsøg som viser at man under visse omstændigheder kan undvære dampspærre.
Det er ved intakte pudsede lofter, hvor isoleringen ikke overstiger 200 mm og hvor der er god  udluftning i lofts rummet.
Der kommer ikke ekstra "damptryk" i resten af huset selv om man monterer dampspærre i en del af huset.
Det er når varm luft stiger op igennem isolering til det koldere område at vanddampe fortætter ( danner dug )
Når der kun er f.eks. 50 -100 mm isolering så vil den afsatte fugt kunne tørre ud når kommer luft igennem loftrummet.
Ved tykkere isolerings lag bliver der problemer med den udtørring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Prøv at se på træfiberisolering, her behøver du ikke dampspærre og det anbefales mange steder til efterisolering af ældre huse.
Det er stadig nødvendig med god udluftning i loft rummet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også