Bukning af skabssokkel

Jeg skal snart montere (lime) noget nyt sokkelforkant på den eksisterende sokkel under køkkenskabe. Jeg har fire steder, hvor soklen ændret retning i 45 grader. Den nye forkant er en 16 mm laminat med metal. De steder det kommer til at passe med bukninger, har jeg spekuleret lidt i, at save/fræse et spor og bukke metallet de 45 grader uden at skulle lave samling.
Nogen forslag/kommentarer/erfaringer?

Jeg kan alt - når det lykkes.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en  god ide at lave et spor der hvor du skal bukke soklen men du risikere nemt at laminatet knækker, så du skal nok lave et test på et stykke du ikke skal bruge, for at se om det kan lade sig gøre.
Er det udvendig hjørne skal du fræse / save bagfra, så du kun går igennem laminat. På den måde står metal pladen u-rørt og bukkes nem .
Det optimale er jo 22,5 grader til hver side i laminat, men hvis det kun er forkant, altså metal overflade,  som bliver synlig så er det ikke så vigtig om der saves lidt for meget væk. 
Ved Indvendig hjørne skal der bare saves spor i laminat bagfra. Igen så metal forkant ikke røres. så bukkes det igen nemt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 21-01-2026 11:43:15

Er det udvendig hjørne skal du fræse / save bagfra, så du kun går igennem laminat. På den måde står metal pladen u-rørt og bukkes nem .
Det optimale er jo 22,5 grader til hver side i laminat, men hvis det kun er forkant, altså metal overflade,  som bliver synlig så er det ikke så vigtig om der saves lidt for meget væk.
Ved Indvendig hjørne skal der bare saves spor i laminat bagfra. Igen så metal forkant ikke røres. så bukkes det igen nemt.

Som jeg forestiller mig - tror dog bagpladen er mdf, men det får jeg syn for når jeg får strimlerne

Jeg kan alt - når det lykkes.
Mine er i spånplade med påklæbet aluminium, jeg skar den helt igennem som man går med fodpaneler, konkluderede at det nemmere kunne gå galt at lave snittet i spånpladen og så skulle bukke aluminiummet.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis