Eksploderende hærdet glas

I forbindelse med renovering af badeværelse skulle jeg i dag montere ny brusevæg. Jeg havde købt en væg i 8 mm hærdet glas.
Jeg brugte et sugekophåndtag til at løfte glaspladen med. 2 sugekopper, rigeligt til at klare vægten af glasset. Da jeg stod og holdt glasvæggen ved hjælp af sugekoppen "eksploderede" den pludselig. Den blev holdt helt frit og stødte ikke ind i noget. Er der nogen, der har et bud på, hvorfor dette sker? Fejl/urenheder i glasset? Eller har jeg båret mig forkert ad?
Jeg overlevede - kun snitsår på armene :)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker det er pga spændinger i glasset, normalt er hærdet glas meget holdbart, undtagen hvis man rammer ind i kanten.

Vi prøver igen, i morgen --
Fandt dette:

Årsager til spontan brud
Hærdet glas er designet til at være op til fem gange stærkere end almindeligt glas, men det har en iboende risiko for spontan brud, hvilket er et velkendt fænomen. 

Nikkelsulfid (NiS)
 indeslutninger: Den mest almindelige årsag til spontan brud er tilstedeværelsen af bittesmå nikkelsulfidpartikler, der er indlejret i glasset under fremstillingsprocessen. Over tid kan disse indeslutninger udvide sig, især ved temperaturændringer, hvilket skaber indre spændinger, der pludselig kan få glasset til at granulere (falde fra hinanden i små stykker).

Kantbeskadigelse:
 Hærdet glas er stærkest i midten, men yderst sårbart over for stød eller ridser på kanterne. Selv en meget lille, næsten usynlig skade på kanten, der er opstået under transport eller håndtering, kan senere udløse et fuldstændigt brud, når glasset belastes.

Termisk chok:
 Store og hurtige temperaturforskelle i glasset kan også skabe spændinger, der fører til brud, selvom dette typisk er mere relevant for vinduer, der er delvist i solen og skygge. I dit tilfælde, hvor du bar glasset, er det mindre sandsynligt, men pludselige, ekstreme temperaturændringer kan være en faktor.Ukorrekt håndtering/montering: Selvom du ikke stødte ind i noget, kan ukorrekt brug af sugekopper, der skaber uensartet pres eller spænding på glasoverfladen, i sjældne tilfælde forværre eksisterende mikroskader eller NiS-problemer

Da du monterede sugekoppen hvor havde glas pladen så lige været opbevaret kom den direkte fra bilen/transport eller stået koldt 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis