Nye taghætter ventilationsanlæg nilan comfort 300 lr

Godaften. Jeg skal desværre have skiftet mine exhaust taghætter med lyddæmpere som er koblet på mit nilan anlæg. De er tæret og blevet utætte og der kommer vand ud af dem. Der er en hætte til afkast og en hætte til udeluft som vel trækkes ind i anlægget.

Jeg vil gerne have nogle taghætter i plastik så rust ikke er et problem. Og gerne ikke for dyre (mine exhaust er ret dyre) Her kommer spørgsmålene:

Hvilke hætter passer til et nilan anlæg og er der forskel på de to hætter, afkast og indblæs? Eller bruger man samme slags?

Taget er med ca 40 graders hældning. 

Lmchm
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan vælge enhver taghætte, blot gennemstrømnings areal svarer til rørene. Det vil sige op omkring 200 cm2 hvis du har 16 cm afkast. . Så de meget almindelige 10 x 10 hætter er så kun 1/2 størrelse 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok. Og ingen forskel på hætterne om det er afkast eller indblæsning? Tænker på eventuelt hvad vej et spjæld åbner (hvis der da er spjæld?)

Lmchm
Der vil normalt ikke være noget spjæld, da der altid bør være tændt for ventilationen. Så der skal aldrig lukkes.  
så fjerner man spjæld fra hætterne eller fåes de uden spjæld?

Lmchm
Der er normalt ikke spjæld i taghætter. Ellers fjerner du dem. 1 uge ?ed udblæsning vil det øge trykfald, og ved end kommer der ikke luft igennem hvis der er spjæld

Annonce
Ok. Så de to hætter er ens hvad end det er afkast eller indblæs?

Lmchm
Jeg er ikke sikker på at de originale er ens. Hvis du køber standard hætter kan de være ens.
Forskellen ved de originale kan være måden de dækker af for regn. En udblæsning regner det det ikke ned i under kørsel. Der vil der være en luftstrøm.
Indsugning trækker i sagens natur også regn ind. Det opsamler man mangen gange i en kegle og leder det ud på siden med et dræn.
Standard taghætter har normalt en hætte over så man kun får begrænset regn ind.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis