Udskifte kedelige dørgreb på indvendige døre

Jeg har 2 indvendige døre i, hvor dørgrebene virker lidt trætte når man hiver i dem.

Grebene på begge døre knirker meget, når man hiver i dem og de hænger ofte under øverste position, når døren ikke er lukket. Er det nok bare at købe nye dørgreb der passer, eller skal man lave den helt dyre og skifte både greb og låsekasse?

Jeg mener låsekasserne er Dazinger, som kan fås i Bauhaus til ca. 360 kr (Hvis det er dem)

Som i også kan se er træet også træt. Skruerne falder ud efter få uger, så jeg tænker at fylde det med kemisk træ, slibe det ned og forbore til skruerne igen og håbe det kan gøre det mere holdbart

Hvad er jeres tanker? Nogen tips?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis dørhåndtaget hænger så start med at give låsemekanismen noget WD40, eller lignende, og se om det hjælper. Hvis det ikke hjælper er det nok fjederen i låsekassen der er slap og det tror jeg ikke er nemt at fikse, så der bliver du nok nød til at købe en ny låsekasse.
Skruerne der falder ud kan du fikse med kemisk træ, som du skriver, eller bore ud og sætte en prop af rundstok i og bore for til skruerne igen.
Det er en klassiker. Nye dørhåndtag forsøgt monteret på gamle døre. Det dur ikke.

Dørhåndtag kan fastgøres på to måder. Den nye metode (her er ny 40 år) hvor det fastgøres med to gennemgående skruer. Det kræver at låsekassen har to huller til disse skruer. Det har låsekasser i gamle døre ikke. Gamle håndtag har en split i den firkantede stang, der holder håndtagene. Og roseterne omkring håndtag og nøglehuller holdes af små træskruer. Ved ingen af løsninger er der træskruer, der skal holde til et træk.

Hvis et nyt håndtag forsøges monteret i en gammel dør med træskruer, skal de små skruer holde til trækket fra håndtaget. Det kan de ikke.

Da man ikke kan få moderne låsekasser til at passe i en gammel dør, er den rigtige løsning at bruge dørhåndtag af den gamle type. Desværre er udvalget meget lille og priserne kan være høje.

Et eksempel på greb til gammel type døre:
https://lavpris-laase.dk/doerhaandtag-hanke-og-knopper/doergreb/sorte-doerhaandtag/doergreb-torpedo-til-aeldre-doere-sort-bakelit-33-40-mm-1084509853
Billede 3 er en lille video, der viser monteringen. Du kan se at når man trækker i håndtaget, trækker man ikke i de små skruer.

Tak for gode inputs, og jeg blev enig med mig selv om at låsekasserne var så slidte, at det krævede nye til hver dør.

Jeg endte med at købe 2 PN Danziger i Bauhaus, da det var hvad jeg havde siddende i dørene. Målene indvendigt er så tætte på den gamle låsekasse, at det eneste jeg skal rette er højden på fordybningen til front skiven (Ved ikke hvad den hedder, men den lange firkantede metalskive foran) med ca. 1 cm. Tager 10 huk med et stemmejern.

Det var ikke en billig løsning, men det fungerer. Samtidig købte jeg 2 nye flotte dørgreb, som kom med knækskruer. Låsekasserne ligner de gamle, men er en nyere model, for der er huller rundt om stolpehullet til tværgående skruer, så mon ikke grebene vil sidde meget holdbart, hvis jeg borer hullet rundt om stolpen i døren større, så knækskruerne kan komme igennem låsekassen?
Jo, det vil være en fin løsning. Du er heldig at de nye låsekasser passer. 
Carl Ras har et stort udvalg af låsekasser. Også nyere med plads til gennemgående skruer i samme mål som de gamle, så det er næsten 100% sikkert at du kan finde en løsning der indfrier dine krav.
Annonce
Alt virker som det skal. Skulle dog stemme ud til bredere huller i dørkarmen, da fallen sidder højere end den gamle. Eneste lille issue jeg er stødt på, er at når jeg spænder skruerne i skiven på håndtaget, så hænger grebet fordi det går i spænd. Løsner jeg skruerne en smule, så går den op og ned som den skal
Prøv at løsne de 2 skruer der holder lådekassen. Hjælper det skal du stemme en anelse af de indvendige sider.

Hjælper det ikke, kan du forsøge at lægge en kile af et eller 2 smalle styker almindelig printerpapir på den side af skruerne du mistænker som skurken.

Det ender muligvis med en kombinaltion, og med en smule tålmodighed kan du få et perfekt resultat.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis