Kan man genbruge forskalling (stål) af gipsloft?

Hejsa eksperter!

Jeg er ved at give badeværelset et "face-lift". Loftet har 14-15 12v spots med halvdøde hallogenpærer og hele loftet står som "det bør undersøges nærmere" i el-rapporten. Vi vil gerne få det gjort ordentligt med andre spots. Hvis vi gerne vil pille de gamle gipsplader ned kan vi så gøre det på en måde så vi kan genbruge forskallingen og sætte nye plader direkte på den eksisterende forskalling? I så fald hvordan finder jeg skruerne til at skrue plader ud? Har vedhæftet et billede af loftet og et billede taget op under.

Bonusspørgsmål:
Loftet er sænket 41cm, hvilket jeg synes er meget. Hvis det er muligt vil vi gerne hæve det lidt (med ny forskalling self), men på billedet ser det ud som om der løber et rør fra 1. salen ned til en side-væg i hele det sænkede lofts højde. Hvad kan det mon være? Der er intet toilet eller andet afløb på 1. sal.

Tak for hjælpen! 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du i forvejen ønsker at hæve loftet, er det nok lettest bare at hive det hele ned og ikke tage hensyn til genbrug. 

Ellers er der vel to lag gips, så hvis du vil skåne det, kan du jo lave nogle riller med en rundsav du kan sætte dybden på, så den ikke skærer igennem begge lag og ind i metallet. Så bliver det jo let at flække første lag af, som så afslører alle skruer, der kan tages ud efter. 

Og nu ligner det jo meget et kloakafløb, så du kan jo nok bedst selv tjekke ​hvad der er lige ovenover den placering. Kan jo sagtens være det bare ​er ​blændet af der, hvis der bare har været forberedt mulighed for noget toilet på 1 sal.

MaDah skrev den 20-01-2026 10:19:01

Og nu ligner det jo meget et kloakafløb, så du kan jo nok bedst selv tjekke hvad der er lige ovenover den placering. Kan jo sagtens være det bare er blændet af der, hvis der bare har været forberedt mulighed for noget toilet på 1 sal.

Eller det kan være en udluftning til faldstammen der er ført op på loftet for at undgå lugt.

Tak for svar begge. Rundsaven lyder som en god idé! Det prøver jeg.

Udluftning til faldstammen lyder meget plausibelt. Den kan jeg nok ikke pille så meget ved så måske lofthøjden skal forblive den samme?

Ved etablering af nye spots hvornår vil man så typisk inddrage en elektriker? Kan de fint gøre deres arbejde kun med forskallingen opsat? 
Elektriker trækker kabler og sætter en dåse op til lampested  når forskalling er sat op. Hvis der beholdes et frit rum næsten som nu, så er det meget nemt at trække kabler imellem spot samtidig med at man sætter dem op. 
Det afløbs rør kan meget nemt hæves. Der er ingen funktion som kræver så stort et fald. Er det tagudluftning er et 50 mm rør helt ok, og så ført længere oppe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 21-01-2026 08:57:03

Elektriker trækker kabler og sætter en dåse op til lampested  når forskalling er sat op. Hvis der beholdes et frit rum næsten som nu, så er det meget nemt at trække kabler imellem spot samtidig med at man sætter dem op. 
Det afløbs rør kan meget nemt hæves. Der er ingen funktion som kræver så stort et fald. Er det tagudluftning er et 50 mm rør helt ok, og så ført længere oppe.

HVIS der er til udluftning af kloak er det faktisk 75mm der lovgivningsmæssigt minimum.

/Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Så blev loftet pillet ned. Det gik fint og forskallingen står stadig.

Der var dog kun ét lag gips. Er det ok i et loft? Kan der være fibergips? Der er pap på
Det er alm gips, et lag kan godt gå nogle gange men vil have større tendens til at revne.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også