Fra 10 til 13 amperes sikring

Hvornår var det lovligt at skifte fra 10 til 13 amperes sikring uden at skulle lave beregning af installationen.

Vi prøver igen, i morgen --
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må du i en privat bolig installation der overholder Hpfi reglerne, og hvor du ved at den faste ledningsføring er udført med 1,5mm2
hvis der er rester af stofledninger i instalationen, skal man ikke gøre det da de er tyndere
jetdirect skrev den 20-01-2026 12:16:58

hvis der er rester af stofledninger i instalationen, skal man ikke gøre det da de er tyndere

Det du kalder stofledninger altså vulkaniserede ledninger er lige så tykke 1,5 mm2. Du tænker sikkert på 1 mm2 fra 2. verdenskrig, hvor man kunne møde AL ledninger. Vulkaniserede ledninger har bare en anden isolation. Plastisolerede ledninger kom frem i slutningen af 1950 erne.

fase
Jeg kan godt forstå at je_ns spørger om hvornår det var lovligt. Reglerne er ikke blevet lettere at læse gennem tiden. Nu er også henvisninger til SD 60364, som ikke er et frit publiceret dokument.

Jeg ser nye installationer med 10A, hvor det i mange år var 13A. Så er det stadigt lovligt at udskifte 10A sikringer med 13A i ældre installationer? Hvis det ikke mere er lovligt, hvornår skete ændringen?

Jeg vil gerne have henvisninger til lovmateriale, men det er ikke sikkert, at det så simpelt.

Erhvervsstyrelsen siger 10A for 1,5 mm² ved simpel dimensionering. Hvis det er reglen, må man ikke sætte en 13A sikring i uden at lave beregninger. Så hvorfor siger flere at det må man godt?

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/dimensionering-elektriske-installationer/simpel-dimensionering-installationer

S. Fabrin skrev den 20-01-2026 13:01:46

jetdirect skrev den 20-01-2026 12:16:58

Det du kalder stofledninger altså vulkaniserede ledninger er lige så tykke 1,5 mm2. Du tænker sikkert på 1 mm2 fra 2. verdenskrig, hvor man kunne møde AL ledninger. Vulkaniserede ledninger har bare en anden isolation. Plastisolerede ledninger kom frem i slutningen af 1950 erne.

korrekt, vi har selv en rest af disse tilbage resten er de nyere ledninger og defor kunne der hos os ikke gåes op i 13a  men 10a

Annonce
Tak for svarene, alle mine ledninger i 230 volt installationen er 1.5mm2..
Tavlen er fra 1996 og jo ikke sprit ny..

Jeg skiftede på et tidspunkt alle 10 amperes sikringerne ud med 13 amperes, og jeg er ret sikker på det var lovligt dengang. (de passede jo i bundskruerne)

Men har ikke kunne finde noget om hvornår reglerne blev ændret, så der skulle laves beregning på om 13 ampere er ok.

Ændringerne med regler om 10A er meget nyere end din tavle.
Ændring ag reglerne er kommet med indføring af reglerne i den ny DS 60364 gældende fra 2017. je-ns hvis du ikke fortæller din installation noget om nye regler vil de også fungere med 13A sikringer, der var lovlige, da du satte dem i. 

fase
S. Fabrin skrev den 20-01-2026 15:56:57

Ændring ag reglerne er kommet med indføring af reglerne i den ny DS 60364 gældende fra 2017. je-ns hvis du ikke fortæller din installation noget om nye regler vil de også fungere med 13A sikringer, der var lovlige, da du satte dem i. 

Super mange tak for et yderst brugbart svar 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis