Bærende/Stabiliserende væg

Hejsa!

Jeg har et af de mange spørgsmål i forhold til bærende vægge, hvor de fleste svar sikkert er, at man skal få en statiker til at regne på det. Jeg har alligevel selv gjort et forsøg og undersøgt en del frem og tilbage. 

Huset er fra 1964 og i to etager.

Mine spær er dimensioneret og udført som fritbærende spær. Deres dimensioner viser, at de kan holde en bredde på mindst 7,8 meter, og min bredde er 7,5 meter. Der er heller ikke nogen bjælke i stykket fra altanen til den væg, der ønskes revet ned nu (hvilket jo også må bekræfte, at gitterspæret kan holde).

Jeg er dog i tvivl, om jeg kan fjerne de to vægge, der er markeret på tegningen her. Den der går på langs af huset kunne jo være en bærende væg, men som sagt kan gitterspæret holde taget selv. Kælderetagen har vægge placeret på samme måde som stueplan, og dette er stueplan. Jeg har fået afkræftet, at den holder taget, men jeg har svært ved at læse mig frem til, om den bærer etageadskillelsen, men det kan jeg slet ikke forestille mig, da den jo er over etageadskillelsen. 

Den vinkrelrette væg kunne umiddelbart være stabiliserende, men det synes jeg bare ikke, det ligner, da afstanden mellem de to øvrige vægge er 5,6 meter, hvilket burde være ok.

Er der nogen der kan hjælpe med et kvalificeret bud?

Mange tak!

Mvh Frederik
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Kvalificeret bud er at dine konklusioner er korrekte. Altså et de kan fjernes uden problemer. 
Der bliver noget strøm som skal flyttes, og for få stikkontakter. Og sikkert gulv og loft der skal repareres. Du kan sagtens opleve at gulvhøjde ikke er præcis den samme på begge sider af muren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis