Indregulering af Genvex ECO 300

Hej

Jeg har haft et firma ude og indregulere anlægget, men de har tydeligvis ikke en kæft forstand på hvordan det virker. Min nabo er elektriker og er ansat ved et firma der laver ventilation på sygehuse mm., så han har mulgihed for at låne en måler med hjem. Jeg påtænker derfor selv at lave indreguleringen. 

Min fremgangsmåde
  1. Starte med at åbne alle ventiler relativt meget
  2. Stille anlægget på trin 2, deaktivere behovsstyrring og sætte udsugning på x-antal % og så måle på alle ventiler. Skrue op eller ned i procent indtil jeg rammer 252 m3h (behov i følge Genvex´beregner (køk, 2x bad, bryggers, kælder. 200kvm i alt) 
  3. Stille på ventilerne, så jeg får de krævede luftmængder ved hver udsugning.
  4. Starte forfra med indblæsning på samme måde. 
Er det korrekt eller kan man godt få åbnet for meget for ventilerne og komme til at mangle hastighed? Tror dog mere at der er for meget hastighed nogen steder uanset, da anlægget desværre er dimensioneret af billig ventilation og jeg kan låse i tidligere tråde herinde, at det har jeg ikke været for heldig med.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville måle efter deres rapport. Hvis den og dens indstilling er forkert, er det en ommer. 
Det er anden gang de har været der. Første gang lavede de ikke en rapport. Chefen ringede og sagde at de normalt kun gjorde det hvis de havde aftalt med kunden at det var nødvendigt. De sagde selv i telefonen at der fulgte en rapport med og det står også i deres handelsbetingelser. 2. gang målte de så ikke en gang først, men smed anlægget i trin 4 og skruede på ventilerne. De er nu nærmest lukkede, så jeg kan jo regne ud at der er godt med modtryk nu. Han spurgte også om anlægget ikke selv skruede op og ned for hastighed efter luftfugtigheden - det måtte jeg jo fortælle ham, at det gør det på trin 2, hvis behovsstyrring er aktiveret. Har bedt dem om en kreditnota på deres faktura, så vi slipper for at bruge mere tid på hinanden.

Vi har selv renoveret hus i små to år og mængden af håndværkere, der har gjort det til UG er meget få. Jeg har derfor svært ved at finde nogen jeg har tiltro til, selvom jeg gerne vil give nogle få tusinde for at få det til at køre ordentlig. 
Hvis der åbnet for meget et sted, kan man risikere, at der ikke er tryk nok til et andet.

Jeg har et næsten 30 år gammelt Genvex anlæg. Det har ikke været rigtigt justeret ind siden det blev monteret. Jeg har justeret på mange af ventilerne, for at mindske elle øge ventilationen i de enkelte rum, ud fra specielle ønsker. Så længe jeg kan mærke ventilation i alle rum, kan jeg ikke se noget problem i det.

Min pointe er at det fint med en rigtig indjustering, men man kan sagtes ændre det, så luftudskiftningen ikke er ens i alle rum. 
GodeVen skrev den 19-01-2026 14:07:16

Hvis der åbnet for meget et sted, kan man risikere, at der ikke er tryk nok til et andet.

Jeg har et næsten 30 år gammelt Genvex anlæg. Det har ikke været rigtigt justeret ind siden det blev monteret. Jeg har justeret på mange af ventilerne, for at mindske elle øge ventilationen i de enkelte rum, ud fra specielle ønsker. Så længe jeg kan mærke ventilation i alle rum, kan jeg ikke se noget problem i det.

Min pointe er at det fint med en rigtig indjustering, men man kan sagtes ændre det, så luftudskiftningen ikke er ens i alle rum. 

Det vidste jeg faktisk ikke. Jeg troede det var niks pille. Så jeg kunne eksempelvis åbne mere i badeværelset og lukke lidt i bryggers uden at det hele bliver ujævnt?

Ts. Det er virkelig en mangelfuld rapport. Det står ikke volumer. Jeg brugte et firma som gjorde det ganske fint. Perfekt? Nej, men ganske fint. Men ud fra den rapport ville jeg ikke kry mig ved at indstille det selv.

I øvrigt, har du monteret varme på afløbet? 
Ville også gerne give noget, hvis jeg troede det var nogenlunde. Men spørger ind til min fremgangsmåde.

Nej, men har isoleret det, de 20cm der er over isoleringen. Det har ikke været frossen her da vi havde -15. 
Annonce
Tskoett skrev den 19-01-2026 19:59:26

Ville også gerne give noget, hvis jeg troede det var nogenlunde. Men spørger ind til min fremgangsmåde.

Nej, men har isoleret det, de 20cm der er over isoleringen. Det har ikke været frossen her da vi havde -15. 

Ok, jeg måtte få varmekabler på mine da de frøs til nemlig. Men har også mere end 20 cm over isoleringen 

Mit anlæg er så gammelt at der ikke var noget det hed indregulerings rapport. Så jeg har bare justeret på det. Jeg bruger ikke mere avanceret måleudstyr end mine fingere til at mærke luftstrømmen.  

Jeg vil dog mene at det giver mening at få sit anlæg justeret ind efter en måling. Hvis man åbner for meget et sted, så trykket falder i hele systemet så der ikke er nok til de sidste, er der helt klart noget galt. Men også det modsatte kan ske, at man lukke for meget alle steder, så ventilatorerne skal bruge unødvendig energi på at lave et højt tryk/vakuum.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis