Drivhus - mur og fundament

Har et drivhus beregnet til montering på husmur, men da det alligevel ikke kan lade sig gøre, vil jeg nu bygge en fritstående mur. Drivhuset måler 3780 l x 2380 h x 1910 b.

Allerhelst vil jeg gerne bygge en mur af lecablokke og med et fundament, der er 1-2 lecablokke højt over terræn, hvorpå drivhuset kan monteres. Jeg har hørt om andre, der blot har gravet en rende, hældt stabilgrus i og derefter lagt 2 lag lecablokke, så de når terrænhøjde.

Mine overvejelser går på, om muren i det hele taget vil være stabil nok, om den også ville kunne stå stabilt, hvis jeg kun bruger den stålsokkel, der følger med drivhuset, og om det virkelig kan lade sig gøre at bygge det, jeg ser for mig, uden brug af beton?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville støbe et fundament ned i frostfri dybde, sådan en enkeltstående mur er ret udsat.

Men en opbygning i træ ville være meget nemmere, eller sælg drivhuset, og køb et der er beregnet til at stå frit..

Vi prøver igen, i morgen --
Dine planer om at hæve glasarealet over terræn til dine forhold lyder meget tiltalende og je_ns kommentar er aldeles relevant. Dit projek ser jeg frem til at følge,  .

Har du søgt på ”engelske drivhuse” som nok kan give dig fyldestgørende svar på alle dine overvejelser.

Vær forberedt på at englændere er lidt specielle, men det kan kraftigt tilrådes at lytte til deres dygtigste håndværkere.

Lav punktstøbninger i hjørnerne til forankring lodrette stolper.
Under selve drivhuset kan du placere lecablokke for at lave delvis understøtning. De behøver ikke gå til frostfri dybde - de kan placeres ovenpå en rende af sand/grus, måske med lidt mørtel.
Thomas_Mygind skrev den 19-01-2026 21:35:48

Under selve drivhuset kan du placere lecablokke for at lave delvis understøtning. De behøver ikke gå til frostfri dybde - de kan placeres ovenpå en rende af sand/grus, måske med lidt mørtel.

Og du har set der påtænkes, at lave en 2,38 m høj mur, i leca blokke?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 19-01-2026 22:14:17

Thomas_Mygind skrev den 19-01-2026 21:35:48

Og du har set der påtænkes, at lave en 2,38 m høj mur, i leca blokke?

Ja, har glemt bagvæggen !

2,38 meter lecabetonvæg kræver at fundament komme ned i mindst 90 cm dybde.
Annonce
At undlade støbning til frostfri dybde er "risky business,".

En solid bundrem der  optager dsætningerne kan i visse tilfælde løse opgaven.

Hvorfor fortsætte endeløde teoriteske diskutioner når der findes hard core løsninger overalt i Europa?
Det optimale lysmægsigt og nok også det hurtgste er at lave en bagvæg med glas i .

Carolus callidus***

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
I skal alle sammen have virkelig mange tak for at komme med råd og vejledning! Det har været utrolig brugbart, og jeg er nået frem til, at den mest fornuftige og økonomiske løsning nok vil være at sænke ambitionsniveauet og bygge en (isoleret) trævæg – og så gemme det, jeg har lært i overvejelsesprocessen her, til jeg en dag bygger mit eget drivhus fra bunden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis