Puds tykkelse...

Kære Eksperter,

Jeg skal pudse en indvendig murstensvæg i 60'er hus.
Mens jeg skriver er mit udkast ved at tørre.
Mit spørgsmål er hvor tyndt et pudslag jeg kan lave?
Har tænkt at bruge bakkemørtel og cement i 1:14.
Til slut skal væggen fuldspartles.

Grunden til at jeg gerne skal bruge et 'tyndt' lag er at det skal flugte med en tilstødendevæg.
Jeg skulle måske have brugt gips puds i en omgang i stedet...?

Tak!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bestemmer du næsten selv, du kan gå fra vandskuring og op i flere cm..

Vi prøver igen, i morgen --
Det bestemmer væggen jo hvor skæv den er, Ellers rammer du bare den tilstødende væg. 
Det er kornstørrelse i bakkemørtel som giver minimum tykkelse på pudslag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok. Vil det sige at jeg med Bakkemørtel 1:14 godt kan pudse et helt tyndt lag? Hovedsageligt 1-2mm og nogle steder op til 8mm?
Som sagt skal det hele fundspartles senere.

...som elmand skriver - bakkemørtel er 0-4mm så ​4mm er minimum. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er bare at forsøge at lave tykkelsen så det passer, kommer du for langt ned i tykkelsen, kan du risikere du kommer til at trække nogle af de store korn rundt, så de laver nogle ridser i pudsen..

Det betyder intet når du alligevel vil spartle efterfølgende..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Tak for gode råd.
Jeg gik med strandmørtel. Nogle steder kigger stenene næsten frem og andre steder er jeg nok oppe i 15mm puds. Jeg lærte en masse undervejs og kønt er det ikke, men bare det bliver siddende.
Jeg brugte for lang tid på at lave ledere og selvom de kun var ca 40cm fra hinanden blev det simpelthen for tørt til når jeg skulle pudse.
Jeg må være lidt hurtigere og lave min mørtel lidt mere vandet. Jeg havde ikke rigtig mulighed for at lave et mindre areal da jeg blev nødt til at lave ledere helt til loft for at rette væggen op. 
Når det er frostvejr er fugtighed i luften tæt på 0% så ssv derfor du havde udfordringer mht tørretid, men havde du ikke vandet væggen inden du trak puds på? Plejer ikke at være et problem mht udtørring hvis der er forvandet ordentligt.
Har selv lavet noget lignende opretning, her brugte jeg trælister med styreklodser til ledere.
Strandmørtel bruges normalt til slutpuds men er nok også ok, dog ikke optimalt de steder hvor du har større lagtykkelser da det her godt kan synke, især ved fuger, huller mm.

/BOFH 

Jeg havde forvandet men måske ikke nok. Min mørtel var nok også til den tørre sidde de første par blandinger.
Havde også tænkt på styreskinner, men svært der hvor pudslaget er meget tyndt.
Jeg var meget i tvivl om hvorvidt jeg skulle bruge bakke- eller strandmørtel. Har tidligere kun brugt bakkemørtel som virker stærkere.
Det gamle pudslag fra 1960 var minimum 10mm tykt og ensartet. Det virkede meget fint. Hvad brugte man dengang?
Ivan Flex skrev den 20-01-2026 08:40:26

Det gamle pudslag fra 1960 var minimum 10mm tykt og ensartet. Det virkede meget fint. Hvad brugte man dengang?

Når det er pudslag så ssv det samme som du har brugt dvs enten strand --eller bakkemørtel i en svag blanding.

/BOFH 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også