Makita betonsliber driller

Hej.

Har sådan en makita pc5001c betonsliber.
Den begyndte med at den kun ville køre på halv kraft agtig, og nogen gange så kan stå stille bare at summe indtil jeg hjælper den i gang, men den kører stadig kun på halv kraft,
Det er 220v

Er der nogen som har en ide om
Hvad det kan være ?😅
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne være kullene der er slidt op

Med venlig hilsen

Anders

Anders K skrev den 18-01-2026 20:28:22

Det kunne være kullene der er slidt op

Det er også mit bud, men har du kørt for længe på den måde, kan ankeret også have lidt overlast..

Kullene er nemme at tjekke, de sidder bag de sorte skruer på siden af maskinen, nu har den vel i sagens natur været brugt til at slibe i beton, så det kan også være kullene ikke er slidt op, men bare sidder fast i kulholderne i skidt og støv.

Det kunne jo også være kontakten der er galt med, eller noget så simpelt som en knækket ledning i 230 volts ledningen, men ja fejl
 mulighederne er mange..

Vi prøver igen, i morgen --
Kullene virker fine. Der er massere på og kører nemt i dens “holder”. Har pustet den igennem for støv også.
Hvad er ankeret?
Ankeret det er den roterende del inde i motoren, prøv at tag et af kullene ud, og kik ned på de kobber lameller som kullene går ned på. (komentator) de skal se helt ens ud, når du drejer maskinen rundt med hånden, er nogle af lamellerne sorte eller ligger højere end de andre, er det tegn på at ankeret er brændt af.

Et andet symptom er at der kommer kraftige gnister inde ved kullene..

Men som nævnt er der flere andre ting der kan være problemet..

Når du har trykket kontakten til start, så prøv at køre ledningen lidt rundt i cirkler inde ved maskinen, køre den så pludselig normalt er der ledningen der er brækket inden i.

Hvor i landet måske nogle kender et godt reparations værksted ?

Eller får din Makita forhandler til at sende den til reparation, du har 2 års garanti og 3 år hvis du har registreret maskinen hos Makita, det gælder hvis du har købt den hos en autoriseret forhandler.

Er den købt hos nogle der parallel importere, som eks Prishammeren og div netbutikker, ved jeg ikke hvordan det fungere, så skal du kontakte dem.

Vi prøver igen, i morgen --
Okay, det lyder til du har styr på det. jeg vil prøve nogle af de ting du skriver.
Men den laver kraftige gnister når jeg starter den i hvert fald.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis