gulvvarme kontra konventionel radiator varme

Er der nogen der ved om der er varme økonomiske fordele, ved gulvvarme, i forhold til radiator varme? Sparer man noget af det dyre olie, ved at "skifte" (Hvis nu jeg begyndte at skifte gulvene ud i huset)

Eller er det bare for at slippe for radiatorer, at det kan være en fordel med gulvvarme?

/ Thomas
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved gulvvarme er dine fødder altid varme, derfor føles det varmere
hej
man kan ikke sige at du spare noget ved at lægge om til gulvvarme tværtimod, gulvvarme er for det meste dyre at holde varmen med end radiatorene. men det er en noget behagliger varme, især på toilettet og i køkkenet. så for det meste tror jeg det er for at slippe for radiatorene......og så bliver det jo heller ikke fodkoldt og vi er jo blevet luxusdyr er vi ikke :lol: men det er jo bare min mening/erfaring. smile
MVH
lars

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Hej!!

jeg fik fortalt på min lokale varmeforsygning, at gulvvarme er dyrer at køre med. Det var noget med at en radiator ikke varmer på de nederste 25% af fladen, og det vil så være skyld i at man ikke på varmer de nederste ca. 40 cm af rummet. Han fortalte også at han med et lasertermometer kunne gå rundt i et villaområde og se hvem der havde gulvarme for deres sokkel ville være varmere.

MVH

Kim
Jeg tror vi er ovre i den ikke målbare småtingsafdeling når vi taler om økonomi på gulvvarme kontra radiator. Alle "experter" siger at gulvvarme er billigst. Bl.a. på på grund af bedre udnyttelse af den tilførte varme. Vi har lige bygget nyt hus med vandbåren gulvvarme. Bedre kan det simpelthen ikke gøres. Dejligt varme gulve i hele huset. - Gulve: ca. 24 g. Luft i hovedhøjde: ca. 20 g. Temp. under loft: (til kip) ca 18 g. Med radiator kan du bytte om på hele skalaen. Efter min mening er der kun et minus ved gulvvarme og det er reguleringstiden. Vælg du trygt gulvvarmen. Og husk når du laver det - hellere to automatudluftere for meget end en for lidt. :x
MVH. Bjørn biggrin biggrin biggrin
Hej igen. Da jeg læste "kimtanias" indlæg vedr. varmetab ved fundament, strøg jeg lige ned til sommerhuset med mit infrarøde lasertermometer (vi bruger sådan et i vores forretning) og målte på sokkelen. Der er overhovedet ingen målbar forskel på sokkel ved det integrerede redskabsrum og sokkel ved stuen hvor gulvvarmen kører. Pyyyh, du gjorde mig sgu helt forskrækket. sad Konklution: ingen varmetab ved sokkel. biggrin
Bjørn.
Annonce
hej!!!

Det med soklen var også bare noget de sagde på varmeforsyningen!!!!

I vores nye 1. sal har jeg da også lagt vandboren gulvarme, og tager med "glæde" den lille ekstra udgift, til fordel for konfort!!!!

:lol:

MVH

Kim
Det med "varmeforsyningen" så jeg godt, men jeg troede (igen) de vidste hvad de snakkede om. Sådan er det vel altid. Der er lige så mange løsninger som der er hoveder. :? Du drømmer ikke om hvor mange "ekspert" råd jeg har fået i mit byggeri hvor jeg selv har stået for tegning, projektering, entreprisestyring. I de fleste tilfælde har det vist sig at 90% af rådene fra håndværkerne har været det de tjente mest på, uden at skele til kvaliteten og det håndværksmæssige korrekte. :x Hvis du vil vide hvor mange gange en tømrer kan måle forkert til et vindue, kan du bare spørge mig. Jeg ved han har et meget stort lager af forkert bestilte vinduer. Og ikke kun fra mit hus. :shock: Så mit råd er: brug din sunde fornuft. Spørg dem der har erfaringen (læs: forbrugeren).
MVH. En bygherre der opdagede fejlene undervejs. 8) Bjørn.
Gulvvarme er langt at foretrække frem for radiatorvarme, ikke mindst er dine fødder varme men temperaturen i rummet er også bedre fordelt, feks. er temperaturen midt i rummet varmere end ved radiatore. Gulvvarme er billigere at køre med frem for radiatorer. De gulvvarme anlæg man køre med idag køre for det meste med shunt, dvs. at man køre med en fast lav temp. i gulvarmekredsen som cirkulere rundt og kun tar' varme ind når temp. i kredsen falder til under det indstillede (normalt ca. 35 gr cel.)
Jeg kan da overhovedet ikke forstå, hvis ikke gulvvarme ikke skulle være billigere, såfremt det altså er lavet rigtigt med blandeshunt osv.

Alt andet end lige er systemtemperaturen væsentlig lavere ved et helt hus med gulvvarme, da alle fremløbstemperaturer typisk ligger under 35° og dermed er forskellen mellem vandmediet og det omgivende medie uanset om det er beton eller isolering lavere end ved et radiatorsystem, der ofte opererer med temperaturer fra 45° og opefter.

Ydermere er det jo ikke uvæsentligt med lave temperaturer, hvis man har f.eks. en kondenserende kedel eller er tilsluttet fjernvarme, hvor det jo handler om returtemperatur.

Omvendt skal man være opmærksom på, at har man gulvvarme, har man ofte også en tendens til at forlænge varmesæsonen lidt, fordi er jo dejligt med lidt varme om tæerne.

Det er så en anden sag om det er til at leve med den relativt store reguleringstræghed, som et gulvvarmeanlæg har.
Jeg er af samme mening. Jeg har bare ingen håndfast dokumentation, idet der er mange forskellige parametre der spiller ind. Et er sikkert, hos os virker det helt kanon. Jeg tror faktisk heller ikke det dyrere at etablere. Der hvor det kan blive dyrt er styringen. Jeg har valgt et radiostyret Wirsbo anlæg med 6 kredse og det er ikke billigt. sad Men det virker. biggrin biggrin biggrin Bjørn.
P.S. Man kan godt "nøjes" med den termostat der sidder på returen. Det er lidt mere besværligt at regulere.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis