Placering af ventilatorer i sommerhus.

Hvor ville i placere ventilatorer i dette sommerhus. 

Min egen tanke var 

1. Duks one genvinding i gavl væggen i køkken al rummet. 
2. Fugtstyret simpel udtræk øverst på væggen badeværelse lige ved siden af bruse niche. 
3. Emhætte til det fri i køkken. 

Er lidt i tvivl om de to værelser eller om det eksempelvis er nok at lade døre stå åbne, når vi ikke er der? 

Der er desuden et elektrisk velux i køkken al rummet, der kan times til at bestemte at åbne på bestemte tider. 

Vh Jesper 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De der fugt styrede ventilatorer til bad er ret svære at styre. Om vinteren er det ret nemt hvis der er lidt varme på huset indvendig. Om sommeren er luftfugtighed ude ofte højere end det man ellers ønsker i bad. Så vil den køre hele tiden. 
Den eneste måde du kan holde huset fri for fugt er ved at have lidt varme på og så noget udluftning, men det hat du sikkert. 
Duks i køkken alrum, og også i bad.
Er det ikke risikabel at åbne tagvindue på tid. Der kan jo komme blæst og regn medens der står åbent. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 21-01-2026 09:04:40

De der fugt styrede ventilatorer til bad er ret svære at styre. Om vinteren er det ret nemt hvis der er lidt varme på huset indvendig. Om sommeren er luftfugtighed ude ofte højere end det man ellers ønsker i bad. Så vil den køre hele tiden. 
Den eneste måde du kan holde huset fri for fugt er ved at have lidt varme på og så noget udluftning, men det hat du sikkert. 
Duks i køkken alrum, og også i bad.
Er det ikke risikabel at åbne tagvindue på tid. Der kan jo komme blæst og regn medens der står åbent. 

Så du ville sætte en Duka One i både køkken og bad? 

Velux har regncensor, ​så det lukker ved regn, men har ingen erfaring med og det er ikke tilsluttet endnu, så kan ikke sige, hvor godt det virker.

Ja Duka begge steder så du får kontinuerlig udskiftning. Værelser klare sig nok hvis du lader døre stå åbne. 
Regnsencor kan sikkert hjælpe på det. Jeg ville nok gøre mine første erfaringer medens jeg benytter sommerhus. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ville ikke sætte ventilation op i et sommerhus. Til nøds ville jeg lave en ventilations rist/spalte hvis sommerhuset var meget tæt.
Jeg ville ikke sætte Duka i badeværelse. Man må ikke blæse luft ind i et fugtigt rum som et badeværelse, der må kun suges ud. Jeg ved at Duka har en funktion til badeværelser, hvor der kun suges ud når det er fugtigt, og almindelig funktion, når det er tørt. Men jeg synes ikke, at det giver mening. Et badeværelse er ikke beboelse, så der er ingen grund til luftudskiftning, når den er tør?

Hvis sommerhuset bruges mest om sommeren og nogle gange i weekenden, skal man nok ikke gøre sig de store bekymringer om udluftning udover emhætte og ventilator i bad. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis