Hej alle,
Min far gik desværre bort i sommers, og han ejede godt 30 hektar landbrugsjord. Han var landmand i mange år og efter sin pensionering blev jorden bortforpagtet. Boet er ved at blive gjort op. Jeg har også en bror.
Noget af jorden ligger forholdsvis tæt på kysten - på en forhøjning - med en ganske glimrende udsigt over vandet. Det er vores forventning, at jorden skal sælges.
Vores far boede indtil sin død i et stuehus, som hørte til gården - bygget i ca. 1850 - som ligger noget længere væk fra kysten. Der skal laves RIGTIG meget ved huset, og en byggesagkyndig har været ude og kigge, og siger, at med mindre man kan lave noget selv, så vil en totalrenovering ikke være økonomisk forsvarlig ift. at rive ned og bygge nyt. Jeg kan/vil ikke lave noget selv, og er lige nu mest stemt for, at vi sælger stuehuset mv. Min bror ønsker heller ikke at overtage det.
Så var der jo muligheden for at bygge et helt nyt hus "i marken". Hvis det var en mulighed, så skal der jo ske udstykning, inden vi sælger resten af jorden.
Jeg vidste fra starten, at det er stort set umuligt, at få byggetilladelse til at bygge i landzone. Dels er der jo kystbeskyttelseszonen på 300 meter. Man kan dog godt flytte grunden mere end 300 meter væk fra kysten, men der vil stadig skulle anlægges en grusvej eller lignende inden for kystzonen - fra "hovedvejen" og hen til et eventuelt hus.
Jeg har haft fat i både en landinspektør og i kommunen. Landinspektøren fik jeg ikke så meget ud af - jeg var faktisk lidt skuffet over hans viden. Han sagde, at det - "som overordnet betragtning nok ikke vil være muligt at få tilladelse". De ville dog gerne påtage sig sagen, men jeg skulle så regne med en del omkostninger til tegninger osv., med en stor risiko for, at det vil være "lost money" fordi der ville være størst chance for en afvisning mht. en byggetilladelse.
Kommunens svar var:
"Jeg har kigget nærmere på din forespørgsel om at udstykke til en ny helårsbolig. Desværre kan vi ikke give landzonetilladelse til det du ønsker, og det er uanset hvor på matriklen huset skal placeres- også hvis det evt. placeres tæt på det eksisterende stuehus. Der er ikke kommuneplanramme eller lokalplan for området. Ifølge planloven, så kræver en ny helårsbeboelse og udstykning en landzonetilladelse. Hovedformålet med landzonebestemmelserne er at forhindre spredt bebyggelse i det åbne land. Lovgivningen omkring udstykning til ny bebyggelse er derfor meget restriktiv uden for afgrænsede landsbyer og samlede bebyggelser. Den ønskede udstykning og helårsbeboelse er at betragte som spredt bebyggelse, så kommunen kan desværre ikke give landzonetilladelse. Uden landzonetilladelse kan kommunen ikke give byggetilladelse."
Svaret fra Kommunen er jo ret klart. Øv
Når jeg kun har givet 99% op mht. at bygge hus "i marken", så skyldes det følgende:
1) Der er en gård i nærheden af det sted, hvor jeg ville bygge, hvis jeg kunne. Ejerens forældre fik omkring 2010 tilladelse til at bygge et nyt hus (der har IKKE ligget nogen bygninger der før) ca. 100-150 meter væk fra gården. Gården står også endnu. Ikke nok med, at de jo fik byggetilladelsen, så ligger deres hus tilmed MINDRE end 300 meter fra kysten. Der er ikke mange i nabolaget, som forstår, hvordan de fik lov til at bygge. Selvfølgelig kan loven være blevet skærpet efter 2010
2) Ca. 2-3 kilometer væk fra min fars gård ligger en anden stor gård. Her solgte faderen for nylig gården til sønnen og byggede nyt hus i en mark, ca. 200 meter væk fra gården. Det kan med henvisning til kommentaren fra kommunen diskuteres, om dette nybyggede stuehus ligger som "spredt bebyggelse", for der er godt nok andre - men meget få - huse i nærheden.
Jeg ved godt, at jeg IKKE kan bruge til noget, at andre har fået lov til at bygge, men kan ikke forstå, at Kommunen så kategorisk kan afvise min forespørgsel, når andre tydeligvis heller ikke entydigt har opfyldt de krav, som mit projekt "feljler" på.
Hvis der er nogen som har været igennem ovenstående og har lidt mere kendskab til juraen på området, så må i gerne kommentere på min tråd. Og JA, jeg ved godt, at jeg nok bliver nødt til at tage fat i en virkelig ekspert på området, hvis jeg vil videre - og så må jeg vurdere, om jeg er villig til at tage disse omkostninger, som følger med.
På forhånd tak for jeres input.
Hej alle, Min far gik desværre bort i sommers, og...
Vis hele indlægget