Bore i indmuringsdåse…

Hej gutter,

Jeg skal have forbundet 2 1-moduls indmuringsdåser. De skal sidde lodret. Kablet kommer ind i den øverste dåse i siden. Men nu ser jeg at der ikke er udspaltninger på alle 4 sider og derfor kan jeg ikke forbinde de 2 dåser internt.
Jeg kan læse man ikke må bore i dem. Hvad fan’ gør jeg så?

Vi snakker kun indmuring og kabeltræk!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvorfor så ikke bare tage 1 dobbelt
ellers bore du bare gennem dem det har man altid gjort
Ivan Flex skrev den 17-01-2026 19:46:49

Tak for input Bredker.

Mener du sådan en 2-modul?
https://www.harald-nyborg.dk/lk-indmuringsdaase-til-2-afbrydere

Her ser heller ikke ud til at være adgang i siden.

Jeg læste at man absolut ikke måtte bore i dåserne…
Går ud fra det er pga de skarpe kanter. 

Du må ikke bore i dåsen medmindre den er lavet det det. Det kan du se på LKs hjemmeside.

FUGA AIR indmuringsdåse har indgange i alle sider. Ligeledes har de gamle indmuringsdåser i dyb variant vist også : https://www.harald-nyborg.dk/lk-fuga-air-indmuringsdaase-2-modul
https://www.lk.dk/produkter/504D0223/lk-fuga-dase-for-indmuring-gron-1-modul-49-mm-dyb 

Når elektrikeren kommer og sætter dåsen i og trækker kablet (begge ting må man ikke jo ikke må selv) så kan du bede om sådan en, hvis det er vigtigt kabel kommer ind fra siden. De fylder mere i dybden - bare så du er opmærksom på det.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Du er tilsyneladende ved at montere 1M dåser vandret. Det er ikke godt, da de så ikke passer i afstand på rammen, samt at skrue tårne i bund sider forkert. . Du skal i stedet bruge dåse 2M eller som gode ven viser. så er der indgang i siden. 
Bredkær. Det har man altid gjort  Kan man ikke komme igennem med ved f.eks. eleftersyn

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for gode svar!
Jeg må ned og købe en 2M Air.
ev Elmand, det er lodret den skal sidde.

Jeg har før sat 2x1M sammen når de sidder vandret for at ‘presse-klemmerne’ fra stikkontakten har noget at bidde i. Er der også her en indmuringsdåse til formålet?
Annonce
Hvis man bruger 2M dåser kan man bruge tilsvarende stikkontakt. Altså 2 sammenbyggede. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
2M dåsen er nu muret i væggen og så slår det mig…
Kan jeg godt have en 1M afbryder og en 1M stik nedenunder monteret med teknikramme som jeg har gjort med 2 sammenbyggede 1M dåser?

Efter nærmere omtanke er svaret vel ja. Det er bare en 2M teknikramme og jeg får ikke den sprosse imellem de to moduler som jeg har i 2x1 modul kontakterne. Ups. 
Kan du ikke høre elektrikeren der laver det hele ad? De står jo mere den slags opgaver hele tiden.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis