Reparere fyrretræsgulv Frederoxx 754 7100 17-01-2026 17:43 Jeg har et værelse med et gammelt gulv i nogle smalle fyrretræsbrædder. Jeg har måske været lidt hård ved det under renovering af værelset og nu splintrer det få steder. Kan jeg mon redde det? Vh. 7 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
bredker 3149 9760 17-01-2026 19:22 sprøjt lidt lim i sprækkerne , og vægt på (plastik imellem vægt og gulv )så sliber du efterfølgende
Rantzau 4671 2970 17-01-2026 20:27 Som jeg forstår dit spørgsmål, er det overfladen der kræver en smule opmærksomhed.Problemet er ikke sprækkerne, men en hårdhændet renovering af overfladen. Slib og mæt gulvbrædderne gentagne gange med sæbe der indeholder et højt indhold af lanolin.Du nævner det er et gammelt gulv, og så er jeg sikker på at målene 5” afhængig om der er anvendt hollandske eller lybske mål (12,5 eller 13cm). Uanset hvad er det et godt udgangspunkt.Har jeg ret i at det du oplever som splinter, er i overfladen og ikke mellem sprækkerne?At fylde mellemrummene med lim er nok det dårligste råd, da problemer med splinter kun bliver værre når gulvet løbende renholdes. Det er bedre at slib ned indtil splinterne i overfladen er fjernet og så fortsætte med sæbebehandlingen.
Frederoxx Trådstarter 754 7100 18-01-2026 08:44 Rantzau skrev den 17-01-2026 20:27:30Som jeg forstår dit spørgsmål, er det overfladen der kræver en smule opmærksomhed.Problemet er ikke sprækkerne, men en hårdhændet renovering af overfladen. Slib og mæt gulvbrædderne gentagne gange med sæbe der indeholder et højt indhold af lanolin.Du nævner det er et gammelt gulv, og så er jeg sikker på at målene 5” afhængig om der er anvendt hollandske eller lybske mål (12,5 eller 13cm). Uanset hvad er det et godt udgangspunkt.Har jeg ret i at det du oplever som splinter, er i overfladen og ikke mellem sprækkerne?At fylde mellemrummene med lim er nok det dårligste råd, da problemer med splinter kun bliver værre når gulvet løbende renholdes. Det er bedre at slib ned indtil splinterne i overfladen er fjernet og så fortsætte med sæbebehandlingen. Ja det er overfladen som ligesom splintrer. Jeg tror bredker mener at det er overfladen jeg kan lime sammen og slibe. Vh.
Rantzau 4671 2970 18-01-2026 09:20 Så havde jeg misforstået svaret, og så kan du godt lime som bredker foreslog. Brug en injektionssprøje med tynd kanyle så du kan nå helt ind i sprækkerne. Brug almindelig PVA lim der tørrer usynligt op. Du kan også fortynde limen med lidt vand så den yderligere trænger dybt ind i alle sprækker.Det er vigtigt du lægger noget meget tunkt på gulvet indtil limen er tør. Det kan også anbefales at lægge et par avissider mellem gulvet og vægten,Når limen er tør og vægten fjernet, er der sandsynligvis trængt lidt lim op som har limet avispapiret fast. Det fjerner du let med en passende afslibning.
bredker 3149 9760 18-01-2026 09:31 Rantzau skrev den 18-01-2026 09:20:45Så havde jeg misforstået svaret, og så kan du godt lime som bredker foreslog.Brug en injektionssprøje med tynd kanyle så du kan nå helt ind i sprækkerne. Brug almindelig PVA lim der tørrer usynligt op. Du kan også fortynde limen med lidt vand så den yderligere trænger dybt ind i alle sprækker.Det er vigtigt du lægger noget meget tunkt på gulvet indtil limen er tør. Det kan også anbefales at lægge et par avissider mellem gulvet og vægten,Når limen er tør og vægten fjernet, er der sandsynligvis trængt lidt lim op som har limet avispapiret fast. Det fjerner du let med en passende afslibning. brug plastik istedet for avispapir , så sider det ikke fast Annonce
Rantzau 4671 2970 18-01-2026 10:17 Du kan godt bruge plastik, men du slipper ikke for at slibe overskydende lim. Avispapir suger hoveparten af den overskydende lim som er lettere at slibe.
Frederoxx Trådstarter 754 7100 18-01-2026 13:16 Rantzau skrev den 18-01-2026 09:20:45Så havde jeg misforstået svaret, og så kan du godt lime som bredker foreslog.Brug en injektionssprøje med tynd kanyle så du kan nå helt ind i sprækkerne. Brug almindelig PVA lim der tørrer usynligt op. Du kan også fortynde limen med lidt vand så den yderligere trænger dybt ind i alle sprækker.Det er vigtigt du lægger noget meget tunkt på gulvet indtil limen er tør. Det kan også anbefales at lægge et par avissider mellem gulvet og vægten,Når limen er tør og vægten fjernet, er der sandsynligvis trængt lidt lim op som har limet avispapiret fast. Det fjerner du let med en passende afslibning. Perfekt. Mange tak Vh.