Dum idé at blokere en radiator-måler?

Det her er sikkert et mega dumt spørgsmål. Men heregoes:

Jeg kan forstå at målerne på radiatorer fungerer ved at måle temperaturen på radiatoren og temperaturen i lokalet. Det sidste gøres såvidt jeg kan se med infrarød sensor. Anyway, vi kom pludselig til at diskutere om det så er en dum idé at sensoren er blokeret. Feks har vi haft viskestykker hængende foran en radiator. Tanken der opstod er at det så skaber fejlmålinger som påvirker ens målte varmeforbrug? 

På forhånd tak😊
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er en dårlig idé at blokere din radiatormåler, da det næsten altid vil føre til en højere varmeregning. www.temtora.dk +1
Her er de vigtigste årsager til, at blokering (f.eks. med viskestykker eller gardiner) er problematisk:
  • Fejlagtig temperaturforskel: De fleste moderne målere er to-føler målere. De måler forskellen mellem radiatorens overfladetemperatur og rumtemperaturen. Hvis du dækker måleren til, ophobes varmen omkring rumføleren. Måleren tror nu, at der er meget varmt i rummet, hvilket i teorien kunne lyde som en fordel, men i praksis kan det få måleren til at registrere et unaturligt højt forbrug, fordi varmeafgivelsen beregnes ud fra denne indespærrede varme.
  • Termostaten bliver "snydt": Hvis viskestykket også dækker for radiatortermostaten, vil den hurtigt mærke den høje temperatur bag stoffet og lukke for vandet, før resten af rummet er varmt. Det betyder, at du får mindre reel varme for de enheder, måleren registrerer.
  • Forringet cirkulation: Når du dækker radiatoren, forhindrer du luften i at cirkulere frit (konvektion). Radiatoren skal arbejde hårdere og i længere tid for at opvarme rummet, hvilket øger antallet af tælleenheder på din måler. brunata.dk +7
Du kan finde flere råd om korrekt brug af radiatorer hos Brunata eller hosBolius.
Mange tak! Jeg tænkte nok at det var et problem. Det vil jeg straks begynde at se om jeg kan gøre på en bedre måde, rent indretningsmæssigt. 
Mvh!
Vær lige opmærksom på, at hvis du får registreret et for lille forbrugstal, så er det dine naboer, der bliver snydt, ikke ejeren.
efry@
Hvordan skulle trådstarter kunne få registreret et for lavt forbrug?

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis