Placering af indbygget toilet cisterne

Hej.

Vil gerne placere vores væghængte toilet forskudt til venstre i forhold til der, hvor kloakrøret kommer op.

Så mit spørgsmål er hvor langt til venstre vi kan få det - skal det eksempelvis placeres så kloak-rør  kommer op mellem fødderne på cisternen, eller kan vi godt rykke det så langt til ventre, at rører kommer på ydersiden af den ene cisterne-fod? (blå firkant på sidste billede)

Og næste spørgsmål er så placering i dybden - er det muligt forskyde kloakrør lidt bagud, så cisternen kommer lidt længere ind i væggen, eksempelvis så forkant af cisterne flugter med kanten af kloakrør ud mod rummet? Eller skal kloakrør komme op bag fødderne på cisternen?

Er selvfølgelig en VVS´er der skal installere, men vil gerne have jeres input, inden jeg går videre - også for selv at kunne tænke lidt med i mulighederne.

Vh Jesper

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved Indbyggede cisterner har afløbet en højde på ca. 30-35  cm Så man kan placere cisterne langt væk fra hvor afløbet går igennem etagedæk. Der er rigelig med fald. Du skal naturligvis have væggen ført frem så afløbet som går igennem hullet, bliver skjult af væggen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for svar. Så sidevers burde ikke give problemer.

Så hvad med muligheden for at rykke cisterne tilbage i væggen - ideelt så forsiden af både cisterne og røret flugter med bagsiden af fermacell pladen. 

Så kan man forskyde hullet fra 110mm kloak røret, så det rykker lidt tilbage i væggen og bliver til et 90mm hul hvor toilettets rør kan tilsluttes - det er geberit duofix Sigma 112 cisterne. Håber mit ønske giver mening :) 

https://www.lavprisvvs.dk/wavin-sitech-reduktion-oe110x90-mm-plast-sort-1000246445
https://www.wattoo.dk/gp-exc-multikvik-40mm-forsk-u-muffeskjuler-plast-617854306 
Jeg har lige sat et væghængt toilet op, synes det er nemmest at købe selve cisternen, så er det faktisk ret enkelt at montere den, og få den placeret som man gerne vil.
Det var en fra Grohe jeg monterede, her var også god mulighed for selv at justere hvor dyb man ville lave den, selvfølgelig skal der være plads til røret der går i kloarken det var ø10 cm.

Jeg lavede kassen omkring, så den gik ind til vægen i den i den ene side da der ellers ville have blevet et mellemrum på ca 20 cm..

Cisternen blev 19 cm i dybden incl 2 lag fermacell samt fliser, kunne måske have lavet den lidt smallere, men det betyder ikke noget i mit tilfælde.

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan flytte cisterne bagud og til siden.
Men som Je_ns skriver så køb cisterne, træk rørene og gør stativet fast. Skal den bagud kan det kræve lidt bøjninger. Da de også kan drejes så giver det mange muligheder.

Annonce
Du skal vel også have plads til isolering i væggen bagved cisternen? Hvis du tænker at du vil skjule hele cisternen i væggen, så tænker jeg at det er en dårlig idé ift. netop isolering.
Jeg hr netop pillet en cisterne ned, og flyttet den lidt frem.
Den kom helt ind i hulmur, blot med 20 mm flamingo imod ydermur.
Det gav fugt skader på ydermur. 

Der er masser af plads bag (20cm isolering i væg.). 

Men nu havde jeg den lige oppe for at se det i virkeligheden, og ser ud til at den fint kan komme på den rigtige side af dampspærre og forskalling (22mm) når forsiden flugter med  forsiden af 110mm. Kloakrør i gulvet.

Og så må vvs manden afgøre hvor langt til venstre, det kan forsvares for stadig at få et ok fald. 

Men nu er er i hvert fald mulighed for at komme videre med min dampspærre. Så langt så godt og tak for hjælpen.

Vh Jesper 

Fremfor at montere en stak bøjninger med dårligt træk og manglende rensemuligheder samt at ende med en cisternekasse der er 50% større end nødvendigt, var det lettere at banke den 1/2 m2 beton op og flytte kloaken så den sidder der hvor den burde have været fra starten.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 17-01-2026 09:39:10

Fremfor at montere en stak bøjninger med dårligt træk og manglende rensemuligheder samt at ende med en cisternekasse der er 50% større end nødvendigt, var det lettere at banke den 1/2 m2 beton op og flytte kloaken så den sidder der hvor den burde have været fra starten.

Cisternekassen skal under alle omstændigheder fylde hele væggen over til brusekabine. Og det bliver vist kun en reduktion med forskydning fra 110 til 90mm og så en enkelt bøjning, der bliver brug for så vidt jeg kan se. Og så må vvs er afgøre hvor meget fald der skal være på røret fra toilet til kloakrør. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også