Åbning af gammel lampeudtag / lampedåse

Hej lav-det-selv,
jeg står i en gammel lejlighed (1888) som har en gammel lampedåse jeg gerne vil åbne for at kunne sætte lys op. Udtaget har ikke været i brug i lang tid (+9 år) da den ikke har været åbnet af tidligere ejer og min bekymring er beskadige den, især fordi jeg er usikker på hvordan den åbnes. Er der nogen herinde der kan genkende lampedåsetypen og kan give et hint ift. hvordan man åbner den forsigtigt?

Kontekst til billeder: dåsen sidder øverst på væggen lige under stuggen - på første billede ses dåsen nedefra, på sidste billede ses den ovenfra.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal skrabe malingen af i den rille der er rundt om udtaget , så kan det yderste stykke drejes af, der er gevind på porcelænet og der skal drejes mod uret (venstre om) , men gør det forsigtigt for det gamle porcelæn er ret sart og knækker let
Det er en  antik lamperoset 100+ år gammel fra jævnstrømens tid , du kan som skrevet skrue topppen af , men du må ikke pille ved de gamle stofledninger , de er meget møre .................

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også